Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
#1409946
Lövet skrev: tor 29 okt 2020, 19:51
berrabus skrev:Med risk för att hoppa in i ett getingbo med en massa tyckanden och inga riktiga fakta, vad är det för fel på Biltemas olja?
Finns ju fördelar med Biltemas olja vs Castrol viewtopic.php?f=56&t=151221&p=1386771&h ... e#p1386771
Castrololjan har nog större effekt för ägarens nattsömn än för själva bilen. ;-)
Har fortfarande inte sett ett enda trovärdigt case där en motorskada orsakats av Biltemaolja. Annat än gubbar som "minsann vet" att Biltemas olja är skit finns inte så mycket tecken på att den skulle vara det. Den uppfyller ju alla specar som behövs.
Man skall inte underskatta en god natts sömn :)
av Lövet
#1409985
MartinS skrev:Man skall inte underskatta en god natts sömn :)
;-) ]Inte om den kostar lika mycket heller
av JcN
#1410163
pellemando skrev: ons 28 okt 2020, 08:02 Har en V60 2013, som rullat ca 25000 mil och det är dags för service. Är det värt att lämna in den på en Volvo verkstad för att få stämpeln i boken och betala ett par tusen mer för det, än att göra det själv och inte få nån stämpel?
En enkel basservice för en Volvo som är 6+ år gammal är ju inte alltför dyr hos Volvo. Gör de servicearna och då få de viktiga? mjukvaruppdateringarna vid de tillfällena. 6000-mila service kan du ju göra själv: olja från tex Oljemagasinet, alla filter från tex autodoc och gör jobbet själv.

Kamremsservice (med allt vad den innebär) är däremot bra mycket dyrare hos Volvo än hos fristående verkstad. Dryga 15000 skulle de ha för att byta på våran V50 D3 automat. Lokala AD tog 8600:- (Ja, vattenpumpen räknades med i båda offerterna)

Själv anser jag det inte är värt att lämna en bil till verkstad som jag inte kan försäkra motor/elektronik på längre. Tex hos Folksam så kan jag försäkra upp till 10 år/15000 mil.

// Jonas

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom