Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
#1409495
De senaste dagarna har jag observerat rejäla klonk från höger sida i bakvagnen, det låter ungefär som om fjädern går av varje gång. Jag har haft den upphissad och ser/känner inget suspekt. Fjädrarna är hela och ser ut att ligga rätt, stötdämpare och dess fäste sitter fast. Allt ser med andra ord bra ut, jag blir inte riktigt klok på det. Främre länkarmsbussningen ger väl mer gnekande och skrapande ljud om det är fel på den, eller?

Klonken verkar vara när bilen fjädrar ut relativt stort, inte när den fjädrar in.

Några ideer?

Det är en V60 MY13 FWD R-Design
Användarvisningsbild
av theodorkalin
#1409499
Min s60 klonkade när främre bussningarna var helt slut, inte mycket gummi kvar då så lät en del. Även övre stötdämparfästet kan låta.
Och även övre fjäderinfästning bak. Alltså den biten som ligger mot kaross.

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Användarvisningsbild
av MartinS
#1409501
Tack för tipsen... Går det att verifiera något av dom sakerna för att inte byta på chans? Jag ryckte i dämparen och jag tyckte den satt fast ordentligt utan glapp iallafall. Sitter det en lös fjäderskål i ovankant som kan kloka alltså? Hur sitter den fast?
Användarvisningsbild
av theodorkalin
#1409502
Lägg ett mail till min jobbmail så skickar jag över bilder och info imorgon på jobbet

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Användarvisningsbild
av MartinS
#1409503
Tack!
av nick75
#1410393
Min V60 AWD hade ett klonkande höger bak. Hade bilen inne på verkstan i annat ärende och bad dem kolla upp klonket. Det visade sig vara stenar som på nåt sätt fastnat i fjädern eller vid fjäderskålen. Så förhoppningsvis är det lika enkelt fel för dig. Men om du redan hissat upp bilen och kollat läget borde du ha upptäckt eventuella stenar.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1410445
När jag hade den uppe låg det en sten i fjäderskålen men jag tog bara bort den och tänkte inte så mycket på det. Men sedan dess har den varit tyst, jag har dock inte kört så många mil ännu så jag vågar inte riktigt blåsa faran över, men det verkar lovande.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1410473
När det börjar krypa ner under nollan så låter mina dämpare innan man kört den där första milen. Det har varit så ända sen 2015, så det verkar inte bli mer eller mindre.
Men börjar det när kylan kommer, då vet du vad det är
Användarvisningsbild
av MartinS
#1424333
Jag kan bara konstatera att det var en liten sten på ~10mm i diameter som gjorde så det lät som fjädern gick av i varje litet gupp. Efter att jag tog bort den har den nu varit tyst i flera månader.

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]

Aldrig gjort det men, om det går att öp[…]

Det är inte reglervententilen på AC som[…]

Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]