Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fisch
#1407226
Detta är förmodligen snarlikt med min XC70 D4 AWD-13. Då gjorde jag såhär.

Köpte 2 liter artnr 31259381 och två stycken kopparbrickor artnr 11998 på Volvo. ca 1 liter gick åt sammanlagt.
Köpte en 12V oljesug på Lidl för 119 kr.
Ställ bilen på pallbockar, fram respektive bak.
Rengjorde ytor runt oljeplugg med bromsrengöring och trasa.
Lossade på del av tryckrör under motorn för att komma åt vid vinkelväxel lättare. Vid slutväxeln behövde jag inte demontera något.
Lossade på pluggen (påfyllning och avtappning i samma) på vinkelväxel respektive slutväxel.
Sög ut gammal olja.
Pumpade in ny olja tills det började rinna ut genom påfyllningshålet.
Ny bricka monteras på plugg för återmontering.
Rengjorde med bromsrengöring och trasa både före och efter pluggen var återmonterad.

Känns helt klart skillnad när dessa oljor är bytta. Bytte även oljan i haldexkopplingen samtidigt.
#1407503
Var inne på Volvo Örebro idag och köpte olja, art nr 31259380 , 1 liter 325kr
Skall vara samma olja i vinkelväxel & slutväxel. Men de hade bara 1 liter hemma, skall tydligen gå i ca 1 liter i vinkelväxel?
Så bytte bara idag i slutväxel, fick i ca 5-5,5 dl.
av EiJon
#1433845
Hej,
Jag tänker byta olja i bakaxeln och i vinkelväxeln på min XC60 D4 2013. Är det korrekt, som jag sett på Youtube, att när man fyllt fullt, ska det sugas ut 50 ml ur bakaxeln och 100 ml ur vinkelväxeln? Jag har sett att på vissa modeller och år ska det inte sugas ur någon olja.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]