Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Laudrup
#1404508
Hej!

Jag har en V60, 2014, D2an(automat).

Vid 14000 gjordes en service med byte av kamrem + vattenpump. Nu 1000 mil senare lyser servicelampan på nytt. När jag frågade min volvohandlare om kostnad för service fick jag en offert på 6500kr. Det gällde då Volvo originalservice samt byte av olja i växellådan.

Är jag ensam om att det känns lite väl tilltaget? Har någon en uppfattning om vad det skulle kosta hos en annan aktör?

Tack för svar! :x
av dannesk
#1404518
Du får väl höra dig för på de andra verkstäderna där du bor och jämföra. Jag har har iaf jämfört min lokala Volvohandlare med Meknomen m.fl. men de har inte varit billigare. Beroende på när din bil är uttagen så bör den väl gå under Volvos Nice Price på grundservicen och den ska väl ligga på runt 2500kr. Antar att oljebytet i automatlådan är en större del i priset du fått.

Om du inte servar på Volvo så kommer du inte få uppdateringarna och på din bil så lär du få nya mjukvaran i automatlådan denna gång.
av UnleashFusion
#1404524
6500kr, det låter som enbart oljebyte + oljebyte av automatlådan.. Om du har själva offerten kan du se vad som ingår i denna Volvo originalservice.

När jag provade med en D2 automat på 15k mil hos meca samt mekonomen skulle en "service" kosta runt 8000kr exklusive oljebyte av automatlådan.
Jag menar när jag kollar mina offert/kvitto för enbart oljebyte så kallas det även Volvo originalservice också.. Men det skiljer i vad som ingår i oljebyte / / Service
av Lobocut
#1404544
dannesk skrev: mån 28 sep 2020, 20:57 Om du inte servar på Volvo så kommer du inte få uppdateringarna och på din bil så lär du få nya mjukvaran i automatlådan denna gång.
Nja, det stämmer inte riktigt. Vissa allbilverkstäder betalar för licens hos tex Volvo, för att få tillgång till VIDA. Och då har dom tillgång till att uppdatera programvaran. Som konsument är man tvungen att fråga om detta, innan man lämnar in bilen. Ska man serva bilen på Mekonomen, då får man ringa deras kundtjänst och fråga vilken verkstad som har VIDA till din bil.
av Lobocut
#1404545
Att det tillkommer service på automatlådor, det är inget nytt. Att det är dyrt, det är heller inget nytt.

Nästa gång du köper bil, undvik automatlåda, om du vill spara pengar.
Användarvisningsbild
av StefanN
#1404566
Det är väl en Powershift i den bilen? Dvs en manuell låda som växlas automatiskt därav oljebytet som inte finns på automatlådorna.
av dannesk
#1404644
Lobocut skrev:Nja, det stämmer inte riktigt. Vissa allbilverkstäder betalar för licens hos tex Volvo, för att få tillgång till VIDA. Och då har dom tillgång till att uppdatera programvaran. Som konsument är man tvungen att fråga om detta, innan man lämnar in bilen. Ska man serva bilen på Mekonomen, då får man ringa deras kundtjänst och fråga vilken verkstad som har VIDA till din bil.
De kan betala licens för att få tillgång till VIDA Light för felsökning, reservdelslistor, diagnostik m.m. (Volvo Car Pro Partner ). Tvivlar att de får tillgång till de nya uppdateringarna som släpps till Volvoverkstäder, iaf de jag varit i kontakt med har inte kunnat uppdatera mjukvaran därav har service hos Volvos ÅF varit enda alternativet för mig.

https://www.volvocars.com/se/OM-VOLVO/V ... ro-Partner
av Lobocut
#1404677
dannesk skrev: tis 29 sep 2020, 15:19
Lobocut skrev:Nja, det stämmer inte riktigt. Vissa allbilverkstäder betalar för licens hos tex Volvo, för att få tillgång till VIDA. Och då har dom tillgång till att uppdatera programvaran. Som konsument är man tvungen att fråga om detta, innan man lämnar in bilen. Ska man serva bilen på Mekonomen, då får man ringa deras kundtjänst och fråga vilken verkstad som har VIDA till din bil.
De kan betala licens för att få tillgång till VIDA Light för felsökning, reservdelslistor, diagnostik m.m. (Volvo Car Pro Partner ). Tvivlar att de får tillgång till de nya uppdateringarna som släpps till Volvoverkstäder, iaf de jag varit i kontakt med har inte kunnat uppdatera mjukvaran därav har service hos Volvos ÅF varit enda alternativet för mig.

https://www.volvocars.com/se/OM-VOLVO/V ... ro-Partner
Biltillverkare är skyldiga att tillhandahålla utrustning, mjukvaruuppdateringar och specifikationer till samtliga verkstäder oavsett om de är märkesbundna eller oberoende. Men om dom betalar för det, det är en annan sak.

Både Mekonomen och Meca ska ha tillgång till detta, enligt dom själva. Men man måste ringa, för att få reda på VILKEN Mekonomen eller Meca som har tillgång till detta.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]