- fre 18 sep 2020, 15:17
#1402718
Hej!
Köpte i somras en Volvo V60 T4 2014 från Möller bil, den har i skrivande stund gått 8500 mil, köpte den när den hade gått 8200 ungefär. Jag har alltid upplevt den som lite hoppig på låg växel vid start, t.ex när man ska starta in i en rondell från ståendes. Det som händer är att jag har fått lite små däckspinn trots att jag själv tycker att jag är ganska mjuk på foten. Jag har trott att detta har varit en kombination med att det är bensinbil som är lite rappare än de trötta dieslar som jag haft innan samt budget Falkendäck.
Mitt årliga serviceintervall inföll nu i september och jag lämnade in den på originalservice samt oljebyte i automatväxellådan. Jag drog åt mig öron när de sa att de behövdes byta olja i automatväxellådan och frågade varför varpå han hade som förklaring att det har varit problem med powershiftlådan som ska sitta i min bil (aldrig hört talas om den tidigare), och att man då har ett tätare intervall. När den varit inne på service så frågade jag hur det hade gått varpå mekanikern säger att det är problem med växellådan. Jag tänker genast ''nejnejnejnejnej'' och frågade genast varför. Han sade då att han märkte att så fort han körde iväg på ettan så kände han av problemet och han menade då på att liksom jag känt till viss del att den upplevs som hoppig på låg växel. Han sade då att man måste byta växellåda. Jag ringde då Möller och förklarade problemet varpå de utan några problem kunde betala för felsökningen i och med att bilen fortfarande har garanti. Felsökningen är nu bokad.
Till mina frågor;
Är detta något som händer på alla powershiftlådor? Jag har absolut ingen lust att byta växellåda var 8000 mil då min tanke var att när jag köpte den att ''alla har ju V60 så det måste ju vara väldigt bra bilar''.
Om man byter växellåda, byts det då till en likadan powershiftlåda som även den måste bytas om 8000 mil, eller byts det till en geartroniclåda som jag förstått nu i och med detta problem är bättre?
Ska man behöva byta växellåda redan vid 8000 mil? Det ska väl ändå inte hända på en modern bil tänker jag?
I övrigt är jag jättenöjd med bilen.
Mvh
Doc
Köpte i somras en Volvo V60 T4 2014 från Möller bil, den har i skrivande stund gått 8500 mil, köpte den när den hade gått 8200 ungefär. Jag har alltid upplevt den som lite hoppig på låg växel vid start, t.ex när man ska starta in i en rondell från ståendes. Det som händer är att jag har fått lite små däckspinn trots att jag själv tycker att jag är ganska mjuk på foten. Jag har trott att detta har varit en kombination med att det är bensinbil som är lite rappare än de trötta dieslar som jag haft innan samt budget Falkendäck.
Mitt årliga serviceintervall inföll nu i september och jag lämnade in den på originalservice samt oljebyte i automatväxellådan. Jag drog åt mig öron när de sa att de behövdes byta olja i automatväxellådan och frågade varför varpå han hade som förklaring att det har varit problem med powershiftlådan som ska sitta i min bil (aldrig hört talas om den tidigare), och att man då har ett tätare intervall. När den varit inne på service så frågade jag hur det hade gått varpå mekanikern säger att det är problem med växellådan. Jag tänker genast ''nejnejnejnejnej'' och frågade genast varför. Han sade då att han märkte att så fort han körde iväg på ettan så kände han av problemet och han menade då på att liksom jag känt till viss del att den upplevs som hoppig på låg växel. Han sade då att man måste byta växellåda. Jag ringde då Möller och förklarade problemet varpå de utan några problem kunde betala för felsökningen i och med att bilen fortfarande har garanti. Felsökningen är nu bokad.
Till mina frågor;
Är detta något som händer på alla powershiftlådor? Jag har absolut ingen lust att byta växellåda var 8000 mil då min tanke var att när jag köpte den att ''alla har ju V60 så det måste ju vara väldigt bra bilar''.
Om man byter växellåda, byts det då till en likadan powershiftlåda som även den måste bytas om 8000 mil, eller byts det till en geartroniclåda som jag förstått nu i och med detta problem är bättre?
Ska man behöva byta växellåda redan vid 8000 mil? Det ska väl ändå inte hända på en modern bil tänker jag?
I övrigt är jag jättenöjd med bilen.
Mvh
Doc