Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1449954
Kylmedlet som läckt ut?
av Riohlsson
#1449989
Går inte fläkten då i motorrummet då kylmedlet läkt ut? Annars hör man ju till och från då fläkten går igång i samband med då ac:n jobbar.
av Jonas_latt
#1450027
Riohlsson skrev: sön 13 jun 2021, 16:49 Min ac på xc 60 d4 -15 kyler inte. Verkar inte heller som om kompressorn går. Fläkten startar inte. Vilken säkring ska jag börja med att kolla? Vad annars kan vara fel?
Kolla säkringar och kolla felkoderna. Fläkten ska gå ändå om Gasen är dålig
av Riohlsson
#1451351
Har nu fått systemet provtryckt. Det håller rätt mängd gas samt att alla säkringar är hela. Finns det något jag kan göra själv nu? Har bokat tid för avläsning vecka 27. Läst lite om magnetkoppling på olika ställen. Hur pass svårt är det att schimsa om den om det är där felet ligger? Finns det något annat jag kan kontrollera, var sitter torkfiltret?
av xxargs
#1452172
Du kan troligen använda den befintliga medbringaren då du ändå måste dra av medbringaren med avdragare (det är detta som är jobbigt om det görs på plats i bilen ) eller med 3 skruvar som ofta redan finns hål och gängor för dessa för just avdragande funktion då det är trångt som fasen i många fall.

Ta bort tunnare shimsbricka (< 0.5 mm tjock) eller byter tjockare shimsbricka till typ 0.3 - 0.4 mm tunnare (om spelet är klart över 0.7 mm) och sedan skruvar man tillbaka alltihop igen - se till att centermuttern är ordentligt dragen igen om man inte vill alla splines i framtiden i medbringaren skall nötas bort av rörelser (oftast mjukare stål än kompressoraxelns själv) för att det inte är riktigt draget.

Har man ny medbringare så måste man passa in för lagom spel från början med olika tjocka shimsbrickor att byta mellan med, och dra åt mellan varje prov och kontrollera spelet... - ofta enklare att behålla den befintliga medbringaren där man redan vet hur mycket som skall minskas på shimsbrickors sammanlagda tjocklek för mindre spel när allt är åtdraget

Diesel, icke fungerande dämpare på remspännaren kan av den ojämna tomgångsrotationen från motorn göra stor remfladder med ryckig gång som snabbt kan rensa splines på tex. AC-kompressor - har själv bevittnat det på en VAG-bil med kompressor utan magnetkoppling (dvs varianten som ger väldigt dyra reparationer om man inte reparerar AC omedelbart så fort det börja ge dålig kyla - och svensk klimat kan problemet maskas av kylan ett halvår innan man inser problemet och kompressorn då redan skurit då det inte finns tillräckligt med köldmedel som kan blåsa tillbaka oljan till kompressorn) då kompressoraxeln bakom muttern kröp fram och tillbaka av den ojämna radiella rotation och så var splines borta en dag innan bilen nått 10000 mil
av Riohlsson
#1452212
Tack för svar.
Har dock fått höra att jag troligen har en modell av kompressor där man inte kan shimsa? Kan det stämma och hur kontrollerar man det? Variabel kompressor eller vad det hette?
Om jag nu har gas och tryck, ingen säkring har gått, multiremmen är hel, och man har en annan typ av kompressor. Vad kan då vara felet?
av norfoc76
#1452519
Hei
Har akkurat det samme pr
Jonas_latt skrev:Gäller min xc60 - 12. Den har kylt dåligt sista tiden. Kommer ofta kyla efter en stund. Jag kollade mängden köldmedium och det va rätt.

I helgen byte jag hela ac pumpen mot en begagnade plus att jag shimsa in den nya till 04-05mm

Idag trycktesta jag och fyllde på nytt efter ac pump bytet.

Men fortfarande ingen kyla.
Pumpen går hela tiden och slår ifrån när jag stänger av ac knappen i bilen.

Var ska jag fortsätta leta?
Har akkurat det samme problemet på min MY11, fant du fel?
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1459718
Jonas_latt skrev: fre 11 sep 2020, 06:15 Control Valve är bytt. Då jag byte kompressorn förra veckan.
Bytte du inte till en begagnad kompressor?
Hur vet du att shunten/kontrollventilen är frisk?
Vi som beställt nya XC60

Trevligt :-) 2024_001.png När best&[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]