Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dan567
#1398619
Hej,
Läst två andra trådar här med samma problem, dock inte konstaterad lösning.
Min xc60 d3 - 11 gick inte att starta motorn på efter mathandling. Första gången det händer. Låter som att motorn ska snurrar igång men motorn väcks inte igång. Försökt med båda nycklar, inget batterifel. Försökt vid flera tillfällen under kvällen. Tankade bilen 1,5dygn sedan och inte använt den därefter.
Någon som vet vad det kan bero på?
#1398666
Om jag förstått dig rätt så går startmotorn men motorn startar inte? Det finns massor av fel som kan orsaka detta, men min första tanke (iom. att du nyss tankat bilen) är: tankade du rätt bränsle (diesel)?
#1398700
För i tiden när det var mer orenheter i bränslet var det rätt vanligt att bränslefiltret täpptes till av att skiten i tanken rördes upp när du tankade.

Numera är bränslet renare, men om bilen gått långt utan byte av bränslefilter kan det i alla fall i teorin vara problemet.

Så länge rätt bränsle tankades är min gissning att felet inte har någonting med tankningen att göra. Avläsning av felkoder brukar vara en bra början. Jag hade också provat med startkablar eller annat garanterat fräscht batteri. Dåligt batteri kan ge diverse problem, även om startmotorn går runt.
#1398717
Bilen har rört sig väldigt lite. När jag kom ut till bilen idag, gick den att starta helt fint.
Fått lite olika bud på vad felet kan vara (utanför forumet). Bärgaren som jag hade på luren sa att det troligtvis är batteriet, då bilen gått väldigt lite. Jag fick rådet att köra ca 30 km fram och tillbaka med bilen på motorväg.
Hade med mig en bilkunnig igår (när vi inte fick igång bilen) som trodde det absolut inte var fel på batteriet, och testade inte därför ens att köra igång med startkablar som vi hade med oss. Hans gissning är att det handlar om dieselpump, startspärr eller dylikt.
Jag har kollat att det är rätt bränsle (från pump iaf) som gått in i bilen.
Spännande - vi får se , felet lär iaf uppstå igen. Håller er uppdaterade.
#1401881
Samma problem återkom ikväll. Blev inte bättre efter batteribytet.
Hoppas på att den kommer igång imorgon efter att ha vilat, som den gjorde första gången. Därefter blir det verkstad om inte någon har några klocka råd...
#1401995
Det är billigare om man bara ber om en utläsning av felkoder, utan vidare felsökning.
Tror jag gav ca 600 för det för typ 5 år sen på min gamla V50.
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]