Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KalleKalle
#1397546
Hej.
Har sökt runt lite i forumet här och andra forum, men inte hittat en tråd som passar in helt perfekt på de problem jag har (dock hittat snarlika problem), eller så har tråden dött utan att man kommit fram till något.
Det verkar dock inte helt ovanligt med problem på dörrar...

Ingenting förutom högtalarna (dvs fönsterhissar, lås, reglage för ytterbackspegel) fungerar i förardörren och vänster bakdörr. Verkar som att de funktionerna inte får el??
När jag trycker på låsknappen så låses de andra 3 dörrarna utan problem, men blinkersarna blinkar inte i respons. De blinkar dock när man låser upp.
I övrigt verkar bilen fungera normalt, både mekaniskt och de övriga elektroniska funktionerna.

Jag har kollat säkringar, samt ruckat på kabelpaketen som går från kaross till dörrarna utan resultat.
Ingen skillnad på om bilen är på eller inte, eller om de berörda dörrarna är öppna eller stängda. (Har även gjort säkert att alla dörrar verkligen är stängda.)
De här bekymmren kom från ingenstans, från att jag parkerade bilen fullt fungerande för att handla till att jag parkerade bilen hemma. Kände ingen elbrand lukt, regnade inte mycket, eller ingen onormal användning av bilen eller dess funktioner.
Läste någonstans att det inte är ovanligt att vatten rinner in från ytterbackspegel och in i dörren. Om det är så, kan man påskynda eventuell torktid?
Mina problem startade för 1 dag sen och har inte "lagat sig självt" än ;)

Om någon har något tips eller har varit med om liknande, skulle jag gärna vilja veta vad ni gjorde för att lösa problemet.
Eller är det verkstad som gäller, då jag har tummen mitt i handen när det gäller bilar?

Tack!
/Kalle
Användarvisningsbild
av batmac
#1397573
Det låter verkligen precis som när jag hade kabelbrott, så om ingen kommer med något bättre förslag skulle jag nog ändå öppna upp och kolla.
av KalleKalle
#1397613
Tack för svar!
Prövade att rucka lite hårdare på kabelpaketet imorse, hade inte tid med en mer ingående undersökning än så. Men då hoppade fönsterhissarna igång! Får ta isär och rengöra och kolla kablarna ordentligt imorgon, men det verkar som att ni har rätt.
Tyckte bara det verkade osannolikt att det skulle bli samma problem på två dörrar samtidigt, men konstigare saker har väl hänt.
Tack!
av KalleKalle
#1397697
Ni som gissade på kabelbrott hade rätt; problemet lokaliserat och åtgärdat!
Tack alla för åsikter och tips.
För att rätt ska va rätt, så är det min bror som hjälpte mig hitta och laga felet. Så att ingen får för sig att jag inte har tummen mitt i handen ;)

Har aldrig laddat upp bilder här, men vi testar och ser hur det går.
(Om inte bilden funkar att ladda upp, så var det 1 kapad kabel i kabelpaketet mellan dörr och kaross som var bekymret.)

För övrigt, åtgärden bestod i en skarvhylsa. Istället för ett par tusenlappar på verkstaden.

/Kalle
Löjliga priser XC70

Ägarna av äldre xc70 hänger p&ari[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser det […]

Det var i något högre hastigheter ljud[…]

Felkodsläsare vida

Hej! Ķort fråga till er. Jag har 2st s60 fr&[…]