Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1397430
Ok, nu har jag mejlat med Volvo och de tycker givetvis att jag ska gå till en auktoriserad verkstad. Jag har noll koll på BIl-EL och har mest sysslat med motorcyklar i mitt liv, men är faktiskt sugen på att ge mig an detta själv.

Denna bilkamera har jag fått tag på och tänkte installera:
https://www.prylstaden.se/bilkamera-aiv ... kamera-dms

Det är alltså en Huvudkamera som fästes på framrutan (insida) och till den finns det två uttag.

Uttag 1: Går till en kabelhärva som medföljer där du kopplar in den till bilen.

Uttag 2: Går till kameran som sitter på insidan av bakrutan.

Det följer även med ett relä.

Nedan ser ni en bild på kamerorna.
Bild

Uttag 1 från kameran kopplas till en kabelhärva med massa anslutningar.
Jag antar att jag bara behöver koppla den till säkringsboxen och jorda den.
Frågan är dock vilken säkring jag ska koppla den till?

Jag har exempelvis inte Four C, och det ligger således ingen säkring där, kan jag således använda denna fritt för att dra ström från den tomma säkringsanslutningen för att strömföra bilkameran, eller är det riskabelt?
Senast redigerad av 1 v50tomaten, redigerad totalt 0 gånger.
#1397541
Jag har kopplat in allt.

Sammanlagt är det egentligen 3st kablar från dashcamen som behöver kopplas in.

Aktiv strömkabel B+ :
Den kopplade jag till säkringsplats #7. 12v strömport i lastutrymmet. Den är igång hela tiden.

Passiv Strömkabel +: Denna kopplade jag till säkringsplats #22 som är strömporten mellan sätena fram. D.v.s. där man laddar telefonerna o.s.v. Denna port är nämligen enbart på när tänningen är på.

För att koppla in dessa köpte jag 1st 2-pack säkringshållare:
https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste ... 2000035590

Jordkabeln:
Denna kopplade jag mot en mutter som satt på metalldelar. Denna mutter var svart och man kommer enkelt åt den genom att dra ut höger airbag kåpa som sitter till höger om din dashboard. I den sitter en grön kabel som du behöver lossa på först.

Allt fungerar klockrent nu, och bilkameran har även inbyggd GPS, GPS logg och mycket mer som t.ex stötlarm och lite sådana saker som jag vill ha. Jag kommer att ladda upp bilder för att göra det enklare för andra att koppla in en dashcam / bilkamera.


Skärmavbild 2020-08-21 kl. 18.14.11.png
Skärmavbild 2020-08-21 kl. 18.14.11.png (174.26 KiB) Visad 2458 gånger
Skärmavbild 2020-08-21 kl. 18.15.59.png
Skärmavbild 2020-08-21 kl. 18.15.59.png (77.01 KiB) Visad 2458 gånger
#1397610
En sak att veta angående platsen där du kopplat in den passiva + Den är inte bara aktiv när tändningen är på, den är även aktiv när du kör värmaren. Jag har även märkt att den kan vara aktiv vid något annat tillfälle fast tändningen är av, oklart vad bilen gör då.

Det kanske inte spelar någon roll men kan kanske vara bra att veta.
Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]