Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1401903
fitur skrev:Ledsen att jag snor tråden. Vad är fördelen med LED-helljus isåfall? Rätta mig om jag har fel men lång sikt är väl ändå mest önskvärt?
Ja det undrar jag med. Mina Xenon(original?) lampor lyser bra. Är det billigare med LED?
Användarvisningsbild
av ER
#1401926
Fördel med OWL/IPF LED som ger vettig och skarp ljusbild är bredden dom ger för hellre att se älgen 50m fram 20m åt sidan man måste reagera mot direkt än renen 1km fram mitt på vägen man kan ta hand om senare. Längd fixar man med riktiga extraljus/ramp då helljuset aldrig kan klara av just detta på godkänt sätt. Sekundärt så får man bättre harmoni med ljustempen i halvljuset och ev parkeringsljus om man har bytt till LED där av mera kallvit natur. Även obefintlig tändtid är viktigt då man behåller ljustutan som alltid försvinner med xenon och kan snabbt tröttnar på segheten dessa erbjuder som extrautrustning oavsett "snabbstart" eller segstart,lägg därtill att transientskydd krävs vid xenon om man inte gillar att sabba dyr elektronik. Xenon var vad som gällde innan LED var moget, nu är xenon bara för dom närmast sörjande som inte är med i matchen om man säger så då man aldrig kan ersätta riktiga extraljus/ramp med xenon i helljus.
"Been there done that" om man säger så med xenon för herrans massa år sedan.
#1401945
ER skrev: sön 13 sep 2020, 23:46 Fördel med OWL/IPF LED som ger vettig och skarp ljusbild är bredden dom ger för hellre att se älgen 50m fram 20m åt sidan man måste reagera mot direkt än renen 1km fram mitt på vägen man kan ta hand om senare. Längd fixar man med riktiga extraljus/ramp då helljuset aldrig kan klara av just detta på godkänt sätt. Sekundärt så får man bättre harmoni med ljustempen i halvljuset och ev parkeringsljus om man har bytt till LED där av mera kallvit natur. Även obefintlig tändtid är viktigt då man behåller ljustutan som alltid försvinner med xenon och kan snabbt tröttnar på segheten dessa erbjuder som extrautrustning oavsett "snabbstart" eller segstart,lägg därtill att transientskydd krävs vid xenon om man inte gillar att sabba dyr elektronik. Xenon var vad som gällde innan LED var moget, nu är xenon bara för dom närmast sörjande som inte är med i matchen om man säger så då man aldrig kan ersätta riktiga extraljus/ramp med xenon i helljus.
"Been there done that" om man säger så med xenon för herrans massa år sedan.
Funkar IPF-LED i helljuset på en V60 my18 utan effektmotstånd? Hittar ingen info på nätet huruvida de är canbus-anpassade eller inte. Jag vill gärna prova LED istället för halogen, men det känns ju bakvänt att bränna bort effekt i ett motstånd bara för att LED-lampor är mer energisnåla.
Användarvisningsbild
av ER
#1401978
fitur skrev: mån 14 sep 2020, 06:34 Haha, tack för bra info. Du jobbar som säljare, eller hur? I annat fall borde du göra det.
Nej, bara intresse för just ämnet då jag själv behövt tre försök att hitta LED som ger ljusbild i mina helljus och snappat upp vad mer insatta yppat i ämnet och vad som ger skarp ljusbild och inte.
Användarvisningsbild
av ER
#1401980
klirre skrev: mån 14 sep 2020, 08:28
ER skrev: sön 13 sep 2020, 23:46 Fördel med OWL/IPF LED som ger vettig och skarp ljusbild är bredden dom ger för hellre att se älgen 50m fram 20m åt sidan man måste reagera mot direkt än renen 1km fram mitt på vägen man kan ta hand om senare. Längd fixar man med riktiga extraljus/ramp då helljuset aldrig kan klara av just detta på godkänt sätt. Sekundärt så får man bättre harmoni med ljustempen i halvljuset och ev parkeringsljus om man har bytt till LED där av mera kallvit natur. Även obefintlig tändtid är viktigt då man behåller ljustutan som alltid försvinner med xenon och kan snabbt tröttnar på segheten dessa erbjuder som extrautrustning oavsett "snabbstart" eller segstart,lägg därtill att transientskydd krävs vid xenon om man inte gillar att sabba dyr elektronik. Xenon var vad som gällde innan LED var moget, nu är xenon bara för dom närmast sörjande som inte är med i matchen om man säger så då man aldrig kan ersätta riktiga extraljus/ramp med xenon i helljus.
"Been there done that" om man säger så med xenon för herrans massa år sedan.
Funkar IPF-LED i helljuset på en V60 my18 utan effektmotstånd? Hittar ingen info på nätet huruvida de är canbus-anpassade eller inte. Jag vill gärna prova LED istället för halogen, men det känns ju bakvänt att bränna bort effekt i ett motstånd bara för att LED-lampor är mer energisnåla.
Den är väl övervakad tror jag, är väl så redan på MY14.
Håller med att det blir bakvänt, därför jag bytte TRM så mina släp fungerar som avsett utan att bränna bort något.
Användarvisningsbild
av ER
#1401981
klirre skrev: mån 14 sep 2020, 08:28
Funkar IPF-LED i helljuset på en V60 my18 utan effektmotstånd? Hittar ingen info på nätet huruvida de är canbus-anpassade eller inte. Jag vill gärna prova LED istället för halogen, men det känns ju bakvänt att bränna bort effekt i ett motstånd bara för att LED-lampor är mer energisnåla.
Den är väl övervakad tror jag, är väl så redan på MY14.
Håller med att det blir bakvänt, därför jag bytte TRM så mina släp fungerar som avsett utan att bränna bort något.
[/quote]
#1402014
ER skrev: mån 14 sep 2020, 11:54
klirre skrev: mån 14 sep 2020, 08:28
ER skrev: sön 13 sep 2020, 23:46 Fördel med OWL/IPF LED som ger vettig och skarp ljusbild är bredden dom ger för hellre att se älgen 50m fram 20m åt sidan man måste reagera mot direkt än renen 1km fram mitt på vägen man kan ta hand om senare. Längd fixar man med riktiga extraljus/ramp då helljuset aldrig kan klara av just detta på godkänt sätt. Sekundärt så får man bättre harmoni med ljustempen i halvljuset och ev parkeringsljus om man har bytt till LED där av mera kallvit natur. Även obefintlig tändtid är viktigt då man behåller ljustutan som alltid försvinner med xenon och kan snabbt tröttnar på segheten dessa erbjuder som extrautrustning oavsett "snabbstart" eller segstart,lägg därtill att transientskydd krävs vid xenon om man inte gillar att sabba dyr elektronik. Xenon var vad som gällde innan LED var moget, nu är xenon bara för dom närmast sörjande som inte är med i matchen om man säger så då man aldrig kan ersätta riktiga extraljus/ramp med xenon i helljus.
"Been there done that" om man säger så med xenon för herrans massa år sedan.
Funkar IPF-LED i helljuset på en V60 my18 utan effektmotstånd? Hittar ingen info på nätet huruvida de är canbus-anpassade eller inte. Jag vill gärna prova LED istället för halogen, men det känns ju bakvänt att bränna bort effekt i ett motstånd bara för att LED-lampor är mer energisnåla.
Den är väl övervakad tror jag, är väl så redan på MY14.
Håller med att det blir bakvänt, därför jag bytte TRM så mina släp fungerar som avsett utan att bränna bort något.
Att helljuset är övervakat av canbusen i bilen är jag med på, antingen så missförstod jag ditt svar eller så svarade du inte på det jag undrade. Funkar IPF LED på V60 my18 utan att trigga glödtrådsvakten?

Om ja, vad krävs för att det ska funka? Bara att köpa ett H9-kit för 2500:- och montera?
Användarvisningsbild
av ER
#1402058
Om det är övervakat så lär det triggas lampvarning så ett moltstånd krävs för att "bränna bort" så det drar ca 55:ish watt.
Borde väl kunna kollas genom, att koppla bort lampan och slå på helljuset. Varnar den för trasig lampa så är det risk att man behöver motstånd.

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man k&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]