Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1397096
Lövet skrev:
Henkan skrev:Har du provat själv med LED i helljuset och sett att det blir väldigt intensivt precis framför bilen? Jag har provat och det blev det inte. Det beror säkert på vilka lampor man köper.
Det beror mer på vilken reflektor/projektor man stoppar dem i. Vissa funkar ok, andra dåligt. Projektor bättre än reflektor.
Jag har fått det riktigt bra på min bil. Sprider väldigt bra åt sidorna och även på längden. Blir inte intensivt precis framför bilen, och det är vanlig reflektor på mitt helljus. Lamporna jag köpte är på 36 watt styck. Jo dom förbrukar även 36 watt!! Strömförbrukning på lite drygt 3 ampere. Dom var inte billiga. Tyvärr kan den butiken inte längre få tag på dessa led-lampor.
#1397111

xile skrev:
Henkan skrev:Du kan ju byta till LED i helljuset istället, det har jag gjort och jag tycker det blev bra.
https://www.diodhuset.se/diod-xenon-til ... reme-focus
Passade den lampan direkt i strålkastaren?
Läst att andra haft problem med passformen.

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk
Ja, den passade. Det gick t.o.m. att pilla in den lilla ballasten.
Användarvisningsbild
av ER
#1397121
Beror mycket på vilken diod och hur den är placerad som avgör hur det blir.
Tex är det små dioder typ lumiled ZES som har ljusintensitet med sina små dioder motsvarande en glödlampas glödtråd ihop med korrekt placering i en reflektor som ger perfekt skarp ljusbild.

Första led jag testade hade uppblåsta teoretiska siffror med enormt stora Cree dioder som pga storleken har låg intensitet och ihop med fel placering gav suddig ljusbild.
Först vid tredje försöket hittade jag nåt värt att låta sitta kvar i helljuset och är ett av två fabrikat IPF resp. OWL med godkänd/skarp ljusbild för reflektorstrålkastare.
Visst är det coolt med 36000lumen i helljuset oavsett om 33000 av dessa är teoretiskt uträknade och påsmetade för att sälja och sen lyser som en påse nötter så inte många lux kommer fram till målet. Finns anledning att undvika billigt ”kinaskräp” och köpa bättre saker inom landet.
Föredrar hellre skarp ljusbild med 6000 lumen än oskarp/ljus lite här och där med 15000 lumen varav 10000 är ”påhittade” då det är precis som med LED ramper där 350w 200000 lumen i Wish-katalogen för 3000kr säljer bättre till okunniga än 200w 14000 lumen från tex VX för 12000kr trotts att den senare har 300% bättre ljusbild mera lik fjärr/flodljus än den första som mera liknar arbetsbelysning med mycket ljus rakt ner i backen direkt samt på tok för stor spridning horisontalt för att fungera lågt placerad under nummerskylt eller högt på taket utan att lysa upp motorhuven och får motsatt effekt än den tänkta.
#1399715
Det börjar gå mot mörkare tider, och nu börjar jag bli sugen på att byta till LED i helljuset igen. Är det Diodhusets 11G man ska köpa? Funkar de utan effektmotstånd i en V60 my18?

Är det värt att ledkonvertera backljuset när man väl är igång? Tänkte uppdatera skyltbelysningen till Volvos LED i alla fall.
av III
#1399718
Jag har monterat Volvos led i skyltbelysningen, fungerar lysande men min personliga tekniker säger att bilen sätter felkoder men inget som tänds i bilen. Jag köpte också diodlampor på diodhuset i Kungsbacka till backljuset, ett rejält lyft även om det lyser lika mycket uppåt som neråt. Men det gör det ju med orginallampan med fast betydligt svagare. Kan absolut rekommendera byte i backljuset men till skylten är det ju bara en utseendefråga. Helljusen, det vet i tusan, där får andra tycka till.

Superkort klipp men så här ser det ut f[…]

Hamnat i världens undergång. Ullared en[…]

@White , Så länge är det faktist […]

@White , Det är tillfredsställande ;-)[…]