Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mkv
#1396897
Hej !

Ena lampan (xenon) på min v60 blinkade häromdagen, tänkte då att det kanske är dags att byta ut dom.
Började kika lite på nätet på vilka man skall köpa osv.

Slog mig då att det är många bilar nuförtiden som utrustas med LED-halvljus istället för xenon.

Hur står sig LED i jämförelse med xenon egentligen? (förutom att xenon tar en liten stund att nå full styrka då)

Är det någon som gått över från xenon till LED på V60 exempelvis?

Obs, bilen är utrustad med kurvljus / bixenon.

/M
#1396904
Bättre att byta lampor än att bygga om till något som besiktningen inte godkänner.
Jag skulle rekommendera att köpa från denna tyska sida, med bra priser, lamporna kommer vanligen hem på några dagar: https://www.lichtex.de/xenon-licht-bren ... 3s-fassung
Byt båda, börjar den ena blinka, så sjunger den andra också på sista versen.
Jag har dessa och är nöjd: https://www.lichtex.de/osram-d3s-66340x ... 63407_7477
av mkv
#1396961
fjohan82 skrev:Bättre att byta lampor än att bygga om till något som besiktningen inte godkänner.
Jag skulle rekommendera att köpa från denna tyska sida, med bra priser, lamporna kommer vanligen hem på några dagar: https://www.lichtex.de/xenon-licht-bren ... 3s-fassung
Byt båda, börjar den ena blinka, så sjunger den andra också på sista versen.
Jag har dessa och är nöjd: https://www.lichtex.de/osram-d3s-66340x ... 63407_7477
Tack för länken/svaret! Uppskattas.

Henkan skrev:Du kan ju byta till LED i helljuset istället, det har jag gjort och jag tycker det blev bra.
https://www.diodhuset.se/diod-xenon-til ... reme-focus
Najs, då kan jag göra det samtidigt som jag byter xenon-lamporna. Med dessa led, förändras ljusbilden något?
#1396989
Jag kan inte riktigt svara på hur ljusbilden blir, det lyser mycket överallt men kanske inte jättelångt. Jag tycker det funkar bra ihop med det adaptiva helljuset, den släcker LED-lamporna vid rätt tillfälle vid möte. Risken med ett helljus som lyser långt är att man bländar mötande innan sensorn upptäcker bilen. Jag bytte ganska omgående när jag köpte bilen så jag kommer inte ihåg hur halogenlamporna lyste.
av III
#1396992
En reflektor avsedd för lampa med glödtråd eller xenon har en utformning som gör att reflektorn är beroende av en extremt hög precision på ljuskällans placering. Dvs en mycket smal lysande del. En diod är betydligt bredare och pratar vi ersättningslampor till xenon så kommer det förvisso att bli ett stort ljusutbyte då dioderna lyser starkt men reflektorn kan inte styra ut ljuset som tänk. Effekten bli att ljusbilden blir fel. Mera bländning och sämre ljuslängd då det bla bli mera ljus närmare bilen och med det sämre sikt längre bort. Så i halvljus förkastligt. I helljuset, kanske, är man nöjd så. Ska det bli ett alternativ till halvljus krävs nog en ny typ av dioder som är så ljusstarka och har en tunn tråd som lyser i alla fall minst lika starkt som den lampa den är tänkt att ersätt och med så hög precision att lysande delen hamnar exakt där ljuskällan ska hamna för att ljuset ska styras ut korrekt. Dels för att se bra, dels för att få korrekt ljusbild, dels för att inte blända mötande. Sen är ju nästa svårighet, att få det godkänt för vägtrafik. Inte ens en stor lamptillverkare lyckades få diodlampor godkända som ersättning för glödlampor till exempelvis bakljus. Men det kanske är en annan fråga.
#1396998
Såklart blir det fel ljusbild om man byter till fel typ av lampa i halvljuset, i helljuset däremot spelar det mindre roll även om det fortfarande blir fel, man bländar ju av vid möte. LED i helljuset blir ju inte sämre än en LED-ramp. Rampen kan ju vara så stark att det adaptiva helljuset inte funkar som det ska, dessutom tycker inte jag det är snyggt. Bilprovningen har inte haft synpunkter på mitt LED-helljus eller LED i mina bromsljus och blinkers bak.
#1397002
Henkan skrev:Såklart blir det fel ljusbild om man byter till fel typ av lampa i halvljuset, i helljuset däremot spelar det mindre roll även om det fortfarande blir fel, man bländar ju av vid möte. LED i helljuset blir ju inte sämre än en LED-ramp. Rampen kan ju vara så stark att det adaptiva helljuset inte funkar som det ska, dessutom tycker inte jag det är snyggt. Bilprovningen har inte haft synpunkter på mitt LED-helljus eller LED i mina bromsljus och blinkers bak.
Fast du har fortfarande problemet att om ljuskällan inte matchar reflektorn så får du _sämre_ ljusutbyte än du hade innan, även fast LED lampan är extremt intensiv. Det finns en hel del tester på nätet som visar att LED konverteringar minskar det användbara ljuset där du vill ha det. Därmeot blir det intensivt som tusan precis framför bilen.
#1397018
Henkan skrev:Har du provat själv med LED i helljuset och sett att det blir väldigt intensivt precis framför bilen? Jag har provat och det blev det inte. Det beror säkert på vilka lampor man köper.
Det beror mer på vilken reflektor/projektor man stoppar dem i. Vissa funkar ok, andra dåligt. Projektor bättre än reflektor.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]