klirre skrev: ↑tor 03 sep 2020, 06:53
Det börjar gå mot mörkare tider, och nu börjar jag bli sugen på att byta till LED i helljuset igen. Är det Diodhusets 11G man ska köpa? Funkar de utan effektmotstånd i en V60 my18?
Är det värt att ledkonvertera backljuset när man väl är igång? Tänkte uppdatera skyltbelysningen till Volvos LED i alla fall.
Citerar mig själv eftersom jag inte minns var konversationen slutade.
Jag har nyss monterat volvos LED-lampor i skyltbelysningen och beställt LED till backljus + ledbelysningen under speglarna, vi får se hur det blir.
Helljuset kvarstår, har varit i kontakt med en ÅF som säljer IPF, där fick jag blankt nej på kompatibilitetsfrågan då deras H9 inte är canbusanpassade. Diodhuset ger inte lika raka svar, vet inte om kundservice inte är lika insatta eller vad. Jag har lyckats dra ur dem att deras "Xtreme Focus" oftast funkar, men i ca. 10% av fallen krävs "LED Warning canceller" aka. effektmotstånd. Motstånden de säljer blir så pass varma att de kan smälta plast, vilket inte låter så mysigt att stoppa i strålkastarhuset som så klart är gjort i plast. Jag har inte hittat fler modeller på H9 LED som använder Philips Lumiled ZES, den diod som verkar prestera bäst, och djungeln av andra diodtyper är gigantisk.
Så nu sitter jag och velar mellan att stå ut med halogenlamporna, provbeställa diodhusets xtreme focus för att troligtvis behöva skicka tillbaka eller att hitta nån annan lampa.
Nån här på forumet som lyckats byta till LED i helljuset på sin my17-18 S/V/XC60 utan att få problem med felmeddelanden eller smälta strålkastarhus? Tar tacksamt emot tips på vad jag ska prova :)
V60 D3 Man. Summum -18