Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1396836
Hej!

Efter tre problemfyllda år med en egentligen underbar BMW 530 d -14 är det nu beslutat att den inom det närmaste året kommer att bytas ut, och jag funderar på en XC60 T6 med sexan. Är svag för just sexor och vill inte ha en diesel efter alla problem med EGR-kylare som smält insug etc på BMW-n. Vill inte heller ha luftfjädring, då den bråkat med mig på BMW-n mer än vad jag tycker den borde. Så därför är en Volvo med bensinsexa intressant i mina ögon.


Jag vet redan nu att detta på många sätt blir en usel affär ekonomiskt för mig, vad jag är ute efter är istället bekymmersfritt ägande och kultiverad motorgång. En känsla av att man kan lita på bilen. Så min fråga är till er är om era erfarenheter av de sista åren med sexcylindriga motorer, har ni haft några problem, och är det nåt särskilt man ska kolla efter på en XC60 T6 med kanske 5-7 år på nacken? Gärna eventuella ägares upplevelser av bilen.

Tack på förhand!
Taximannen
#1396843
taximannen skrev:Jag vet redan nu att detta på många sätt blir en usel affär ekonomiskt för mig, vad jag är ute efter är istället bekymmersfritt ägande och kultiverad motorgång. En känsla av att man kan lita på bilen. Så min fråga är till er är om era erfarenheter av de sista åren med sexcylindriga motorer, har ni haft några problem, och är det nåt särskilt man ska kolla efter på en XC60 T6 med kanske 5-7 år på nacken? Gärna eventuella ägares upplevelser av bilen.
T6an är extremt problemfri, skulle säga att den är en av de mest stryktåliga motorer som Volvo gjort. Däremot finns det förstås saker som går sönder på alla bilar men även XC60 i stort är tämligen problemfri. Jag har haft en V70 3.2 som är samma motor (men utan turbo) och den strulade noll och ingenting.
#1396962
Jag hade en XC60 T6 awd i åtta år som jag sålde förra sommaren. Överlägset bästa bilen jag haft, inga motorrelatdrade problem alls under alla år.

Rekomenderar att du köper en MY14 eller nyare, dels för att man fåttmlite ordning på haldex gen5 problemen då samt att du får faceliften.

Lycka till, det är en underbar bil!
#1396997
Haldexen har havererat för mig, men det gick på begagnatgarantin.
Jag tycker den växlar lite hårt 1->2 och det kanske är dags att byta olja i växellådan (11000 mil)?
Tidigare har jag fått fylla på en skvätt olja mellan service, men inte nu senast.
Motorn är kanon, detta är min andra T6:a.
#1397010
Jag bytte olja i lådan vid 11000mil, gjorde stor skillnad fast jag tyckte den växlade bra innan.
#1397029
Tack för alla svar hittills. Det låter ju precis så bra som jag hoppats på. Som jag kanske skrev i mitt första inlägg så älskar jag verkligen min Bmw men när den nu står på verkstaden för byte av egr-kyl för andra gången på de tre år jag haft den, samt att den krånglat mer på tre är än vad min gamla 9-5 gjorde på åtta år så står ju pålitlighet högt upp på listan. Och jag har inga problem med att underhåll mm kostar mer på bilar med stöddiga motorer har jag inga problem med, så är det ju. Har dessutom alltid haft ett gott öga till Volvos sexor, synd bara att jag inte köpte en T6:a sist jag bytte bil men det är ju som det är.
Vi som beställt nya XC60

Trevligt :-) 2024_001.png

Leasing bildäck

Om det gått till så är det ren st[…]

Jag uppskattar svaren. Försöker planera […]

Nytt rekord i väntetid (i alla fall p&ar[…]