Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Yana
#1395797
Hej!

När man öppnar bakluckan kommer det ljud från ena gasfjädern. Det ”knarrar”, ungefär som att det är torrt mellan glidytor.

Hur får jag bort ”knarret”? Olja, fett? I så fall vilket?

Tack på förhand Yana
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1395800
Enklast är nog att byta, de är inte så speciellt dyra.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1395888
Det är nog kullederna, de va de på min V60. Ta en platt mejsel och pilla ut metallblecket och plocka av gasdämparen. Gör rent, fetta in kullederna och återmontera, tyst!
av Erik Å
#1396506
Härligt! Sen tappar gasfjädrarna ca 5% av trycket varje år så man får räkna med att byta med ca 5-10 års intervall för att slippa få luckan i huvudet vintertid.
Som tur är så kan man köpa "premium" gasdämpare gjorda av samma OEM-tillverkare som Volvo köper ifrån för mindre än halva priset i nätbutikerna. :-)
Användarvisningsbild
av DOdell
#1396631
Erik Å skrev: fre 14 aug 2020, 14:57 Härligt! Sen tappar gasfjädrarna ca 5% av trycket varje år så man får räkna med att byta med ca 5-10 års intervall för att slippa få luckan i huvudet vintertid.
Som tur är så kan man köpa "premium" gasdämpare gjorda av samma OEM-tillverkare som Volvo köper ifrån för mindre än halva priset i nätbutikerna. :-)
tjo! Har du en länk till dessa? Tackar!
av Erik Å
#1396675
Jag köpte Stabilus hos bildelaronline24.se sist. Har för mig att det stod Stabilus på mina originalfjädrar (V70 mk 1 -00).
Däremellan testade jag Biltemas gasfjädrar, de tappade trycket efter blott ett år och var dessutom nån millimeter för långa. Fick ta kullederna från de gamla för att få dit dem..
Kolla runt på trodo.se, vparts.se och skruvat.se också. Jag skulle själv inte köpa något annat än "premium" eller "2-års garanti" och helst något välkänt märke.

Har du ringt säljaren? Vad sa han? Han vet my[…]

Service Renault Scenic 2003

Har nu "fått hem" bilen. Ser rikti[…]

Nytt avgasrör B234F

Var på Biltema och lämnade tillbaka all[…]

Överhettad passat b5

Du säger att du "kollade kylarvattnet&qu[…]