Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1394238
Hej. Ny på detta forum och skulle behöva lite råd.

Funderar på att köpa en xc60 d4 fwd med manuell låda (gillar inte automat och inget behov av awd) , årsmodell 2017 med classic momentum. Kommer mest användas på helger och lite längre körningar, max 1500 mil per år.

Kommer det bli svårt att sälja den efter ca 3 år då den är 6 år gammal och uppskattningsvis gått ca 12000 mil? Vad kan man få för den.

Den kommer då konkurrera med både xc60 gen 1 som har awd/automat samt xc60 gen 2 + alla laddhybrider som varit tjänstebilar. Kommer den vara omöjlig att sälja eller kommer andrahandsvärdet bli brutalt lågt. Räknar själv med att den ska tappa hälften av vad jag betalar för den idag vid en framtida försäljning om tre år.

Fördelar är att (med dagens skatteregler) låg skatt på 1416, låg förbrukning.

Tacksam för råd/feedback
#1394249
Tack för synpunkten. Vore automat och awd mer "framtidssäkert" eller kommer xc60 gen 1 vara svarte Petter och vara den som ingen vill ha om 2-3 år då gen 2 och/eller el/laddhybrid som gäller? Hur hade ni tänkt/handlat?
#1394266
Jag tycker du ska tänka mer på dig själv, köp en bil som DU vill ha och trivs med, inte en bil som någon annan kanske vill ha. När jag köpte bil senast så beställde en ny S60 2017, hur många vill ha en sån, ingen aning, men jag ville ha en, gillar inte kombi.
#1394276
Den kommer va så mycket billigare än en gen2 och/eller laddhybrider så den blir såld till en som vill ha/har råd med just en sådan.

Man kan inte sia allt för mycket om framtiden, det enda vi vet om den är att den inte blir som vi tror.

För 10 år sedan var det etanol som var det heta, för 5 år sedan var det dieslar, nu är det elbilar. Vad det är om 5 år vet vi inte idag.
#1394283
Det är nog den mer ”förenklade” varianten, för just nu är det nog en hel del experimenterande med nya grejer.

Som spekulant på en xc60 med manuell låda och framhjulsdrift är det nog guldläge.
Bara du har med dej att det kan var trögt på marknaden när du ska sälja, eftersom de flesta letar awd automat.
#1394285
För många spelar ekonomin en stor roll, fwd och manuellt borgar för låga driftskostnader, det ville folk ha för 20 år sedan och kommer man vilja ha framöver också.
#1394317
Dessutom är XC60 otroligt populära som begagnade, många vill ha just en suv och gillar dessa. Några av de vill dessutom ha manuell och de flesta är inte intresserade av awd. Den kommer du kunna sälja utan större bekymmer så länge inte världen går under och du lägger ut den lite billigare än en en med automat och awd
#1394354
Han lär ju köpa den billigare än en auto awd idag så det går på ett ut, coh allt går att sälja till rätt pris, finns alltid en begmarknad för alla fordon, så är det bara.

Se bara alla som skulle få skänka bort sina euro 2345 dieslar......och sina bensinare......och etanolare osv osv, det blir aldirg som man vill. Alla skulle fynda beggade saab när de kursade, de fick betala ännu mer..
Uppföljning mjukvara 2024

Med uppkopplade bilar så tror jag dessvä[…]

Det är vanligt att en gammal turbo fuktar p&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]