- lör 01 aug 2020, 15:20
#1394066
Hej,
Har en V60 D3 -2014 som har gått 24500 mil och skött sig superbra. I stort sett bara bytt slitage delar på service. Men nu börjar det strula. Har fått felkod P00BD Mass air flow. Jag har bytt luftmassefilter, men felet dyker upp en liten stund efter jag nollställt. Bilen har tappat i kraft, den rycker när den är kall i lägre hastigheter runt 1500 varv. Men när den sen blir varm så slutar ryckandet. Gör man en kick down så växlar den inte upp och varvar upp som den ska. Plus att jag tycker mig uppfatta ett väsande ljud som jag inte har hört förut.
Har googlat runt här på forumet och fått klart för mig att det skulle kunna vara någon Intercooler slang som är trasig. Var nere och tittade på dom i dag och kan inte se några skador, så fråga ett är hur stora hål blir det om det är någon sån slang som är trasig?
Tog bort luftburken och när jag gjorde det fick jag med den del som går mot fronten, där sitter en slang som jag inte vet vart slutet tar vägen. se bild slangfråga. Någon som vet?
skruvad loss slangen från Intercoolern och in mot spridarna. En dålig bild, men ni kanske ser att det ligger en del sot där inne. Är det normalt? se bilaga smuts
Tog bort plaströret från luftburken ner mot turbon. när jag lossade den var det en mindre slang på mitten med en del olja på. Jag skruvade loss slangklämman. men när jag drog lossade den på andra sidan. Kan det vart den som hoppat loss? Vad gör den slangen? se bilaga olja.
Mitt på motorn under plaströret från luftburken till turbon så ligger några elkablar. Dessa har skrapats sönder i höljet. Jag kan inte se något brott på kablarna och kortslutning ser inte ha ut att inträffat än. Vad går dessa till för givare? Kan det vara det som ger mig mitt problem? se bilaga elkabel
Många frågor för en felkod. Men nu hoppas jag att superexperter ska kunna hjälpa mig att lösa detta.
Har en V60 D3 -2014 som har gått 24500 mil och skött sig superbra. I stort sett bara bytt slitage delar på service. Men nu börjar det strula. Har fått felkod P00BD Mass air flow. Jag har bytt luftmassefilter, men felet dyker upp en liten stund efter jag nollställt. Bilen har tappat i kraft, den rycker när den är kall i lägre hastigheter runt 1500 varv. Men när den sen blir varm så slutar ryckandet. Gör man en kick down så växlar den inte upp och varvar upp som den ska. Plus att jag tycker mig uppfatta ett väsande ljud som jag inte har hört förut.
Har googlat runt här på forumet och fått klart för mig att det skulle kunna vara någon Intercooler slang som är trasig. Var nere och tittade på dom i dag och kan inte se några skador, så fråga ett är hur stora hål blir det om det är någon sån slang som är trasig?
Tog bort luftburken och när jag gjorde det fick jag med den del som går mot fronten, där sitter en slang som jag inte vet vart slutet tar vägen. se bild slangfråga. Någon som vet?
skruvad loss slangen från Intercoolern och in mot spridarna. En dålig bild, men ni kanske ser att det ligger en del sot där inne. Är det normalt? se bilaga smuts
Tog bort plaströret från luftburken ner mot turbon. när jag lossade den var det en mindre slang på mitten med en del olja på. Jag skruvade loss slangklämman. men när jag drog lossade den på andra sidan. Kan det vart den som hoppat loss? Vad gör den slangen? se bilaga olja.
Mitt på motorn under plaströret från luftburken till turbon så ligger några elkablar. Dessa har skrapats sönder i höljet. Jag kan inte se något brott på kablarna och kortslutning ser inte ha ut att inträffat än. Vad går dessa till för givare? Kan det vara det som ger mig mitt problem? se bilaga elkabel
Många frågor för en felkod. Men nu hoppas jag att superexperter ska kunna hjälpa mig att lösa detta.
Bilagor
smuts.jpg (455.39 KiB) Visad 7928 gånger
Slangfråga.jpg (955.77 KiB) Visad 7928 gånger
olja.jpg (744.51 KiB) Visad 7928 gånger
elkabel.jpg (741.04 KiB) Visad 7928 gånger
V60 D3 2014 passerat 24 000 mil och kört dom flesta själv.