Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Boatman
#1394066
Hej,

Har en V60 D3 -2014 som har gått 24500 mil och skött sig superbra. I stort sett bara bytt slitage delar på service. Men nu börjar det strula. Har fått felkod P00BD Mass air flow. Jag har bytt luftmassefilter, men felet dyker upp en liten stund efter jag nollställt. Bilen har tappat i kraft, den rycker när den är kall i lägre hastigheter runt 1500 varv. Men när den sen blir varm så slutar ryckandet. Gör man en kick down så växlar den inte upp och varvar upp som den ska. Plus att jag tycker mig uppfatta ett väsande ljud som jag inte har hört förut.
Har googlat runt här på forumet och fått klart för mig att det skulle kunna vara någon Intercooler slang som är trasig. Var nere och tittade på dom i dag och kan inte se några skador, så fråga ett är hur stora hål blir det om det är någon sån slang som är trasig?
Tog bort luftburken och när jag gjorde det fick jag med den del som går mot fronten, där sitter en slang som jag inte vet vart slutet tar vägen. se bild slangfråga. Någon som vet?
skruvad loss slangen från Intercoolern och in mot spridarna. En dålig bild, men ni kanske ser att det ligger en del sot där inne. Är det normalt? se bilaga smuts
Tog bort plaströret från luftburken ner mot turbon. när jag lossade den var det en mindre slang på mitten med en del olja på. Jag skruvade loss slangklämman. men när jag drog lossade den på andra sidan. Kan det vart den som hoppat loss? Vad gör den slangen? se bilaga olja.
Mitt på motorn under plaströret från luftburken till turbon så ligger några elkablar. Dessa har skrapats sönder i höljet. Jag kan inte se något brott på kablarna och kortslutning ser inte ha ut att inträffat än. Vad går dessa till för givare? Kan det vara det som ger mig mitt problem? se bilaga elkabel

Många frågor för en felkod. Men nu hoppas jag att superexperter ska kunna hjälpa mig att lösa detta.
Bilagor
smuts.jpg
smuts.jpg (455.39 KiB) Visad 7928 gånger
Slangfråga.jpg
Slangfråga.jpg (955.77 KiB) Visad 7928 gånger
olja.jpg
olja.jpg (744.51 KiB) Visad 7928 gånger
elkabel.jpg
elkabel.jpg (741.04 KiB) Visad 7928 gånger
av Boatman
#1394307
Efter mycket letande så hittade jag en slang med en spricka i. Var tvungen att vrida på slangen för att se sprickan.
Beställt ny slang nu.
#1396919
Har du bytt slang ännu? Funkar det som det skall igen? Angående din tredje bild finns en video på YouTube från en ryss som kallar sig volvosweden. Det är en värmare som jag förstår det som brukar släppa i andra änden än vad det gjort för dig. Videon förklarar mer. Det relaterar ju inte till ditt ursprungliga problem men kan kanske vara lite intressant. Jag har en V60 MY13 D3 5cyl som jag åtgärdade ungefär som i videon. Hade också mycket olja på delen du visar i din tredje bild.
#1425589
Hej!
Har exakt samma problem med med V70 D4 2014, 22.000 mil.
Det hörs tydligt hur det läcker luft någonstans när man varvar motorn stillastående.
Vilken slang var det du bytte till slut? Beskriv gärna noga, då jag inte har mycket vana att skruva på turbo eller liknande. Kommer man åt den uppifrån eller underifrån t.ex.
av Boatman
#1425599
Jag bytte slangen under luftburken. När jag väl fick bort den var det ett tydligt stort hål. Trångt att byta men inte svårt. Monterade bara bort luftburken. Sen var det lite svårt att komma åt slangklämmorna., och sedan att skruva dit dom. Höll nog på mest underifrån. Man fick tänka sig fram till vilket läge som var bäst att sätta slangklämman i så man nådde med slangklämmeskruvmejseln.
#1425604
Boatman skrev: mån 25 jan 2021, 15:29 Jag bytte slangen under luftburken. När jag väl fick bort den var det ett tydligt stort hål. Trångt att byta men inte svårt. Monterade bara bort luftburken. Sen var det lite svårt att komma åt slangklämmorna., och sedan att skruva dit dom. Höll nog på mest underifrån. Man fick tänka sig fram till vilket läge som var bäst att sätta slangklämman i så man nådde med slangklämmeskruvmejseln.
Ok! Jag har varit och känt och tryckt på den (uppifrån) utan att hitta någon skada. Gick skadan på din slang att upptäcka utan att demontera den? Visst är det den ganska feta slangen du menar? Det sitter som en strumpa (nån form av skydd) på den som man kan dra åt sidan. Hade skadan i ditt fall gå att se uppifrån?
av Boatman
#1425614
Japp det är den feta. Nej det var knappt det gick att se underifrån. Men när man tar loss den är det tydligt. det var en längsgående spricka på 4-5 cm.
#1425670
Stort tack fr hjälpen. Jag hade aldrig hittat sprickan utan att ta bort slangen, och hade jag inte haft denna tråden hade jag aldrig lagt så mycket jobb på att få bort den slangen bara för att inspektera den :)

Nu fick jag äntligen bort den! Jag ser inte fram emot att få dit den igen, höll på att bli galen på slangklämman nertill..
Jag hittade en reva även i min slang, dock betydligt mindre än 4-5 cm. Hoppas att det är detta som är problemet. Nu ska jag försöka få tag på en ny slang..
Det dock som oroar mig lite är att det rann ut lite grå gammal olja ur intercoolen när jag fick bort slangen. Det var även en del olja i slangen. Är detta normalt eller håller turbon på att rasa?
Bilagor
volvo.jpg
volvo.jpg (245.27 KiB) Visad 6698 gånger
volvo slang.jpg
volvo slang.jpg (324.66 KiB) Visad 6698 gånger
#1427996
Jag har fått hem en ny slang nu men när jag jämför med den gamla så dels är den lite smalare (ytterdiameter ca 60 mm, den gamla är ca 75 mm) och dels har den inte 100% rätt form. Jag kan nog trycka dit den ändå men det blir ett litet veck på ett ställe.
Nu hör det till saken att slangen legat ute i -10 grader och jag har nollgradigt i garaget. Påverkar detta slangens följsamhet? Det ska ju vara en silikonslang, så den ska väl inte påverkas nämnvärt av termperaturen?

1. Är det normalt att det blir ett litet veck på slangen? Gör det nåt? Kommer slangen ändra form av sig själv efter att man kört ett tag och den blivit trycksatt ett par gånger?
2. Är det normalt att en ny slang är smalare än den gamla som gått 22.000 mil? D.v.s. att den expanderar lite med tiden? Gör det något att den nya är aningen smalare?
3. Alternativet blir att betala 1800 kr för en original slang hos Volvo, men det känns onödigt om ovanstående är normalt när man monterar en ny slang.

Jag köpte denna https://www.autodoc.se/esen-skv/14254356

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]