- tor 30 jul 2020, 10:22
#1393559
Jag köpte min V60 D4 AWD 2015 med automatlåda för ca halvt år sedan, och hade den på service i mitten av juni.
I serviceprotokollet finns en punkt "uppgraderad mjukvara", men jag vet inte vilken programvara som uppdaterades.
Innan servicen har jag inte tänkt på följande problem, men som jag noterat efter servicen vid en fåtal tillfällen.
Bilen har gått knappt 6700 mil.
Efter en stunds (10-20 min) landsvägslunk, utan några större förändringar av gaspådraget i hastigheter 80-100 km/h, så blir bilen orkeslös vid gaspådrag.
Vid gaspådrag är det som att turbon inte går igång, alternativt att lådan är låst i en överväxel med så låga motorvarvtal att turbon inte är fullt aktiv.
Jag har Power guide i instrumentbrädan, där visas då att "tillgänglig motoreffekt" och "uttagen motoreffekt" är exakt de samma och på undre halvan av skalan.
För att "få igång" motorn/turbon/växellådan igen, krävs att sportläget i lådan används, en rejäl kickdown, eller inbromsning till väldigt låg hastighet.
Detta är extremt frustrerande när man frihjulat ner till 50/70 och sen ska upp igen till 80-100 och bilen beter sig som en traktor.
Nån som har en idé om vad som kan ge detta beteende?
Fel programvara eller buggig?
Trasig sensor? Strul med lådan?
Inga varningslampor lyser i instrumentbrädan, men jag har inte kollat några felkoder.
Vid stadskörning eller motorvägskörning (100+ km/h) har jag inte upplevt detta (än).
I serviceprotokollet finns en punkt "uppgraderad mjukvara", men jag vet inte vilken programvara som uppdaterades.
Innan servicen har jag inte tänkt på följande problem, men som jag noterat efter servicen vid en fåtal tillfällen.
Bilen har gått knappt 6700 mil.
Efter en stunds (10-20 min) landsvägslunk, utan några större förändringar av gaspådraget i hastigheter 80-100 km/h, så blir bilen orkeslös vid gaspådrag.
Vid gaspådrag är det som att turbon inte går igång, alternativt att lådan är låst i en överväxel med så låga motorvarvtal att turbon inte är fullt aktiv.
Jag har Power guide i instrumentbrädan, där visas då att "tillgänglig motoreffekt" och "uttagen motoreffekt" är exakt de samma och på undre halvan av skalan.
För att "få igång" motorn/turbon/växellådan igen, krävs att sportläget i lådan används, en rejäl kickdown, eller inbromsning till väldigt låg hastighet.
Detta är extremt frustrerande när man frihjulat ner till 50/70 och sen ska upp igen till 80-100 och bilen beter sig som en traktor.
Nån som har en idé om vad som kan ge detta beteende?
Fel programvara eller buggig?
Trasig sensor? Strul med lådan?
Inga varningslampor lyser i instrumentbrädan, men jag har inte kollat några felkoder.
Vid stadskörning eller motorvägskörning (100+ km/h) har jag inte upplevt detta (än).
V60 D4 AWD 2015, V40CC D3 2017, S60 2.4 2004