Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1393559
Jag köpte min V60 D4 AWD 2015 med automatlåda för ca halvt år sedan, och hade den på service i mitten av juni.
I serviceprotokollet finns en punkt "uppgraderad mjukvara", men jag vet inte vilken programvara som uppdaterades.
Innan servicen har jag inte tänkt på följande problem, men som jag noterat efter servicen vid en fåtal tillfällen.
Bilen har gått knappt 6700 mil.

Efter en stunds (10-20 min) landsvägslunk, utan några större förändringar av gaspådraget i hastigheter 80-100 km/h, så blir bilen orkeslös vid gaspådrag.
Vid gaspådrag är det som att turbon inte går igång, alternativt att lådan är låst i en överväxel med så låga motorvarvtal att turbon inte är fullt aktiv.
Jag har Power guide i instrumentbrädan, där visas då att "tillgänglig motoreffekt" och "uttagen motoreffekt" är exakt de samma och på undre halvan av skalan.
För att "få igång" motorn/turbon/växellådan igen, krävs att sportläget i lådan används, en rejäl kickdown, eller inbromsning till väldigt låg hastighet.
Detta är extremt frustrerande när man frihjulat ner till 50/70 och sen ska upp igen till 80-100 och bilen beter sig som en traktor.

Nån som har en idé om vad som kan ge detta beteende?
Fel programvara eller buggig?
Trasig sensor? Strul med lådan?
Inga varningslampor lyser i instrumentbrädan, men jag har inte kollat några felkoder.

Vid stadskörning eller motorvägskörning (100+ km/h) har jag inte upplevt detta (än).
#1393585
Kan det vara partikelfiltret som regenererar? Sker det varje gång du kör? Hur ser ditt vardagliga körmönster ut? Mycket korta sträckor i stan?

Har läst på forumet om föksom märker när dpfen regenererar, jag har inte lyckats märka det på mina 3000 mil med V60 D3. Antingen så är jag okänslig eller så är skillnaden minimal.
#1393609
klirre skrev:Kan det vara partikelfiltret som regenererar? Sker det varje gång du kör? Hur ser ditt vardagliga körmönster ut? Mycket korta sträckor i stan?

Har läst på forumet om föksom märker när dpfen regenererar, jag har inte lyckats märka det på mina 3000 mil med V60 D3. Antingen så är jag okänslig eller så är skillnaden minimal.
Jag kör mest landsväg, med ett par turer i veckan som är 2-10 mil långa enkel väg.
Ren stadstrafik händer, men ganska sällan och då är det några mil landsväg/motorväg för att ta mig till/från stadstrafiken.

Och det inträffar aldrig vid en "aktiv" körstil, dvs liknande stadstrafik eller när jag kör så växellådan behöver jobba uppåt/nedåt någorlunda ofta eller vid högre motorbelastning vid +100km/h.
Men vid jämn låg motorbelastning en längre tid, typ som att högsta växeln låses för bränslebesparing, och sen fattar den inte att växla ner.
Bilen beter sig precis som att man har en alldeles för hög växel i när man har manuell låda och man glömmer växla ner när man vill gasa upp igen efter en större fartsänkning.
Senast redigerad av 2 nick75, redigerad totalt 0 gång.
#1393614
TommyP86 skrev:Skulle säga att du kanske har en felkod som inte syns. Läs ut (med vida eller likvärdigt) och se vad som finns. Annars är det vanligaste trycksensorn på intercoolern eller egr-krångel.
Hm, jag har Torque och en dångel. Ska kolla upp det dyker upp nåt. Har tyvärr inte tillgång till VIDA.
Men det märkliga är det dök upp första gången några dagar efter service. Men visst, det finns ju ingen garanti för att saker inte kan gå sönder precis när som helst.
#1394403
Det kan ju vara regenerering av partikelfiltret som du känner av. Den V60 D4 AWD -15, som jag körde för några år sedan kändes helt bedrövlig under regenerering. Min bil regenererade minst en gång per tank/80-90 mil, ibland två gånger och typiskt mellan 3-5 mil på motorväg. Vid ett tillfälle låg jag i 90km/h bakom en omkörande långtradare när grannens Audi dök upp i backspegeln. När långtradaren gick in i högerfilen tryckte jag plattan i mattan och inget händer, jag får långsamt glida om långtradaren och byta till högerfilen medan grannen glatt susar förbi. Oljud, hög bränsleförbrukning och oerhört slö under regenerering, ingen annan Volvodiesel med partikelfiler som jag kört har haft så dålig körbarhet under regenerering. I allt annat var det en underbar bil som jag gillade skarpt.
#1394536
Jag hade ungefär samma symtom på min V70 med samma motor. Uppträdde orkeslös stundtals men kunde brytas genom att dra i sportläget på automatlådan.
Det visade sig vara en tryckgivare till turbon eller något liknande. Tror inte det var särskilt dyrt, men jag slapp betala då bilen var nyinköpt av mig och det fanns garanti.
#1395027
Låter lite som min XC60 höll på i vintras, det visade sig vara trycksensorn på intercoolern precis som TommyP86 skriver ovan.
#1396240
Torque hittar inga felkoder i ECU.

Körde en tur på 20 mil med båtsläp (lätt men med stort vindmotstånd) i måndags.
Första halvan av turen går på riksväg/länsväg med 80 som hastighetsgräns.
Under den här delen fastnade motorn flera gånger i den här slöa läget.
Med fartkontrollen på 85 hände det ett par gånger att bilen tappade fart i svaga motlut, och hastigheten sjönk snabbt och stadigt mot 70.
Andra halvan av färden gick på motorväg, så där kunde jag sätta fartkontrollen på 90. Då verkade motorn gå betydligt bättre och undvek att hamna i det slöa läge bortsett från en eller två gånger.

Igår gjorde jag lite kollar med Torque, för att försöka provocera fram felkoder.
Kunde notera att när motorn är svag, laddas trycket (boost) till endast 5,5 psi. Medans i normala fall går trycket upp till åtminstone 15 psi.

Trycksensorn till intercoolern verka kosta en femhundring.
Är den lätt åtkomlig?
#1410241
Uppdatering:

Hade in bilen på verkstad i september, de bytte en tryck- och tempgivare. Detta eftersom det är det vanligaste felet om bilen blir orkeslös.
Efter det verkade det funka bättre, men så plötsligt en dag var bilen superseg igen, knappt körbar en kall morgon med lite extra last.

Nytt besök, tidigare i veckan. Denna gång bytte de en ventil och en aktuator. Tyvärr vet jag inte exakt vilken ventil det var. Alla slangar och kopplingar runt turbon kollades, allt såg normalt ut.
Fick veta att de utläst en felkod, larm om för högt tryck i systemet så att bilen går in i nåt sorts felsäkert läge. Därav att den blir superseg.

Tyvärr kan jag konstatera att felet fortfarande kommer när man minst anar det.
Idag körde jag på en böljande landsväg, 70 km/h.
Kände hur den blev seg, och aktiverade farthållaren, satte den till 70.
Bilen höll rätt hastighet till första uppförsbacken, som den fick kämpa sig upp för. Vid krönet var hastigheten nere i 55..
Sen masade bilen upp sig till 70 igen i utförsåkningen.
Kommer till en rondell, och bromsar sakta ner till typ 25. När jag ska gasa mig ur rondellen, här är det 80, är bilen nästan helt svarslös.
Plattan i mattan och mycket långsamt kommer motorn upp till 2600 rpm, då går proppen ur och den gamla goda klassiska turboeffekten kommer farande ur ketchupflaskan.


Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]