Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1390080
Hejsan!

Hade bilen inne på Bilia för någon vecka sedan, och mekanikern bytte ruta efter efterfrågan. Sen fanns ett jobbigt ljud sus som att de släppte in ljud någon stans av rutan. Är detta vanligt?
Sen frågade jag vad som var fel, de konstaterar att en list inte var helt ”fast” men även då nu alltså lät det ordentligt som att ljud och luft kommer in. Annan mekaniker sa att rutan som monterats var för nyare chassi än denna bil, vad betyder det? Ska det inte bara stämma?

Bil V60 från 2016.

Det blir en provkörning med mekaniker i veckan för att belysa problemet men känns lite ruttigt att så mycket ska till...
#1390243
S6024t skrev:Varför åker man inte till en riktig glasmästare??
För att dom inte kan kalibrera och justera in City Safety Systemet efter att man bytt ruta, dom har inte kunskapen eller programvaran för att utföra detta.
#1390630
dannesk skrev:
S6024t skrev:Varför åker man inte till en riktig glasmästare??
För att dom inte kan kalibrera och justera in City Safety Systemet efter att man bytt ruta, dom har inte kunskapen eller programvaran för att utföra detta.
Då är det ingen riktig glasmästare. Dom ska både ha utrustning och kunskap för detta annars lär dom snart vara utan arbete. Alla jag känner har utrustning och kunskap för detta.

Skickat från min CMR-W09 via Tapatalk

#1390632
dannesk skrev: sön 12 jul 2020, 20:52
S6024t skrev:Varför åker man inte till en riktig glasmästare??
För att dom inte kan kalibrera och justera in City Safety Systemet efter att man bytt ruta, dom har inte kunskapen eller programvaran för att utföra detta.
Du har nog lyssnat för mycket på volvoreklamen....

Det bästa sättet att leta läckage är att spruta diskmedellösning på utsidan och sedan köra med tryckluft från insidan.
#1390657
Loppan78 skrev:Då är det ingen riktig glasmästare. Dom ska både ha utrustning och kunskap för detta annars lär dom snart vara utan arbete. Alla jag känner har utrustning och kunskap för detta.
Dom jag frågade för något år sedan kunde inte utföra det då iaf (typ Ryds m.fl.) då de inte haft kunskapen och utrustningen, kanske är annat idag isåfall.
#1390659
dannesk skrev:
Loppan78 skrev:Då är det ingen riktig glasmästare. Dom ska både ha utrustning och kunskap för detta annars lär dom snart vara utan arbete. Alla jag känner har utrustning och kunskap för detta.
Dom jag frågade för något år sedan kunde inte utföra det då iaf (typ Ryds m.fl.) då de inte haft kunskapen och utrustningen, kanske är annat idag isåfall.
Ja det är annat. Var och varannan bil har ju liknande system och skulle dom inte klara av det så kan dom snart bomma igen.
https://rydsbilglas.se/kalibrering-sakerhets-skull/

Skickat från min CMR-W09 via Tapatalk

Byte till sommarhjul med nya däck på. […]

Kina

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]