Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Buckshot
#1389882
Efter att ha bytt batteri på en 2017 S60 och läst om att batteriproblem är ganska vanligt så undrar man om det går att göra ngt förebyggande? Jag funderade på att installera en Calix Bc60 men enligt Volvo så är det helt onödigt. Är det någon som har en uppfattning i ämnet?
av dannesk
#1389911
Köp en Ctek-laddare typ XMS5.0 och montera in en snabbkontakt batteri + samt chassiejord så du kan snabbt koppla in och ladda regelbundet under vintern och ibland på sommaren så är det inget problem. Jag laddar vid enstaka tillfällen över natten på sommaren om det blivit mkt kortkörningar eller bilen stått länge och över natten nån gång varannan vecka under vintern då vi kör mkt dieselvärmare och inget problem de senaste 2,5 åren efter batteribyte på min xc60 my17.
av Rådlös
#1390089
Bry dig inte om vad Volvo säger i detta fallet. Dom vill bara sälja nya batterier till dig. Lyssna i stället på Dannesk eller någon annan här, t.ex jag som säger samma sak.
Användarvisningsbild
av Derank
#1390092
skulle säga lotteri, det första batt knäckte jag på 18mån, fick ett nytt på gar, det har nu hållit i snart 3år. Använder bräsnlevärmare extremt mycket och kör mycket kortkörningar och laddar ytters sällan batteriet, kan bli nån enstaka gång några timmar om jag sitter med Vdash och bilen på tändningsläge, och ett par gg under vinterhalvåret, i bästa fall. Men vill man vara säker så är det ju bara ladda på så fort man har tillfälle, kan ju inet bli sämre av det iaf
av dannesk
#1390156
Derank skrev:skulle säga lotteri, det första batt knäckte jag på 18mån, fick ett nytt på gar, det har nu hållit i snart 3år. Använder bräsnlevärmare extremt mycket och kör mycket kortkörningar och laddar ytters sällan batteriet, kan bli nån enstaka gång några timmar om jag sitter med Vdash och bilen på tändningsläge, och ett par gg under vinterhalvåret, i bästa fall. Men vill man vara säker så är det ju bara ladda på så fort man har tillfälle, kan ju inet bli sämre av det iaf
Det är inte ett lotteri utan fråga om underhåll. Att batterierna knäcks i förtid med körmönstret du beskriver samt utebliven laddning är ett faktum.
Användarvisningsbild
av Derank
#1390175
ja kanske det, men det återstår att se hur länge det nya batt håller, lever det om 4år så är jag nöjd.
av Buckshot
#1390203
Jag kör mest långresor fre-sön mellan 5 och 24 mil. Mina tidigare bilar har gått 4år/4år/6år utan ett enda byte av batteri. Jag bytte batteri i april. Därför så tycker jag att jag inte ska behöva tänka på batteribyte på 5år som är min planerade ägartid. Eller hur?
Användarvisningsbild
av Derank
#1390204
borde absolut inte vara nåt problem om du frågar mig,
av dannesk
#1390208
Buckshot skrev:Jag kör mest långresor fre-sön mellan 5 och 24 mil. Mina tidigare bilar har gått 4år/4år/6år utan ett enda byte av batteri. Jag bytte batteri i april. Därför så tycker jag att jag inte ska behöva tänka på batteribyte på 5år som är min planerade ägartid. Eller hur?
Med den körsträckan så laddas batteriet upp så du kommer troligtvis inte ha något problem, det som knäcker batteriet är alla kortkörningar och frekvent användande av dieselvärmare.

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen