- fre 10 jul 2020, 09:25
#1389796
Hej!
Vi har en xc60 som precis gått över 10k mil, vid en omkörning så gick motorn in i "lime mode".
Informationen "motorsystem: service erfordras" kom upp på displayen. Bilen kördes till vägkanten och startades om sen var bilen som vanligt.
Kontaktade volvo, dom bad mig köra bilen till deras verkstad. Ganska fort konstaterades ingen komp på en cylinder. Efter 1.5 veckor får vi veta nu att dom hittat metallspån i cylindern och måste byta hela motorn, självrisk på över 16k. Ingen förklaringen varför detta skett får vi eftersom man öppnar aldrig upp toppen.
Jag blir lite orolig eftersom man kommer inte med någon förklaring varför den gått sönder samtidigt ska man byta till en begagnad motor, vad är det som säger att det inte kan hända igen?
Är det vanligt att man inte undersöker vad som gått fel?
En motor som är 6 år gammal ska väl hålla mer än 10000 mil?
Mvh F
Vi har en xc60 som precis gått över 10k mil, vid en omkörning så gick motorn in i "lime mode".
Informationen "motorsystem: service erfordras" kom upp på displayen. Bilen kördes till vägkanten och startades om sen var bilen som vanligt.
Kontaktade volvo, dom bad mig köra bilen till deras verkstad. Ganska fort konstaterades ingen komp på en cylinder. Efter 1.5 veckor får vi veta nu att dom hittat metallspån i cylindern och måste byta hela motorn, självrisk på över 16k. Ingen förklaringen varför detta skett får vi eftersom man öppnar aldrig upp toppen.
Jag blir lite orolig eftersom man kommer inte med någon förklaring varför den gått sönder samtidigt ska man byta till en begagnad motor, vad är det som säger att det inte kan hända igen?
Är det vanligt att man inte undersöker vad som gått fel?
En motor som är 6 år gammal ska väl hålla mer än 10000 mil?
Mvh F