Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1389163
Hej.
Har en volvo v60 manuell 11 som gått 15.000 mil.
Var ute och körde när bilen plötsligt "tappar" växeln och bilen bara varvar upp när jag gasar kommer som ingenstans.
Urtrampningslagret har knackat lite grann ett tag men inget överdrivet.
Kan växla stillastående hur bra som helst och kopplingen känns normal när man trycker ner den. Endast när man sakta släpper kopplingen nästan högst upp kommer det ljud från urtrampningslagret igen och pedalen vibrerar litegrann.

Kan även köra både framåt och bak sakta men när man gasar på så tappar den som växeln igen.

Är det bara byta kopplingen och urtrampningslager som gäller, eller kan det vara en så enkelsak som att byta olja i växellådan? vad tror ni lite mer erfarna kan ha hänt?

Har beställt en komplett koppling sats iaf utifall att men står att det krävs specialverktyg stämmer det? Eller är det endast centreringsdon dem menar?

Har bytt koppling en gång tidigare på en annan bil och då var det de enda som krävdes.

Tack för snabba svar.
#1389326
w3ster skrev: mån 06 jul 2020, 20:44 .. när man gasar på så tappar den som växeln igen...
Låter lite skumt att växlar hoppar ur spontant, när urtrampningslagret är dåligt blir det svårt att få i- eller ur växlarna enligt min erfarenhet. Men okej, om man inte får i dem ordentligt så kanske de kan hoppa ur spontant?
Har du sett min halvgalna metod att smörja urtramningslagret på M56 på plats..? Den är inte helt riskfri! ;-)
viewtopic.php?f=16&t=150465&p=1387582

Tänker att det kanske går att koppla in[…]

Hylsan i vinkel vx

Ok,då tackar jag för svaren.

ljud vid generering

hör ett klickande/klonkade när man sl&au[…]

Nytt avgasrör B234F

Nu står 745-an på bockar igen. Dags f&[…]