Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Puffen1
#1388990
Halloj, testar om det finns någon här som kan hjälpa till att komma med idéer.

Har en v60 T4F Automat 2013 som beter sig lite skumt.

Vid 100km/h och lätt gaspådrag, (så att den driver) så vibrerar det ganska rejält, släpper jag gasen sångligare det. Efter kontakt med verkstäder så har jag fått tipset om att det kan vara drivaxlarna, dessa har därför bytts ut, utan att det blev någon skillnad. Därefter så har vi fått tips om att det kan vara däcken. Har även bytt ut alla dessa utan någon som helst förbättring.

Växlar jag ned manuellt vid 100 km/h till 4:ans växel så slutar det, kommer lite om jag lägger i 5:an och sedan 6:an.

För övrigt så går bilen som en klocka har rullat ca 14000 mil, men just detta blir jag inte klok på, är det kopplingen som håller på att ge upp? har ni några idéer.

Vänliga hälsningar, stressad förälder :-D
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1388993
Det är väl PS-låda (Powershift) i den?
Tänker mig att det kanske är dags att spola växellådan?
av Puffen1
#1388994
Bra idé!.. stämmer bra, fick ett tips från en Volvo kille att det kunde vara kopplingen som börjar ge upp då det tydligen är vanligt på de lådorna, han pratade om att ”plattorna i lådan kan eventuellt slira”.. har själv inte koll på det alls men hade det varit kopplingen bör det väl ändå komma liknande symptom fast oregelbundet?.. samt att det känns som en ganska dyr ”chansning” då materialet ligger på ca 20 000kr😳

Hade den betet sig så vid alla växlar kan jag förstå honom, men den sular iväg ganska friskt från stillastående genom alla växlar om man ”drar på”
Är som sagt förövrigt väldigt go att köra. :-)
av S6024t
#1389704
Börja med att byta olja i lådan,hade märkliga fel på en PS låda,Högg o rykte när lådan la i tvåan,och svajande ,gungande gång vid körning,varvräknaren pendlade med c:a 200 varv..byte olja o filter, lådan blev som ny sedan...
av Puffen1
#1390645
S6024t skrev:Börja med att byta olja i lådan,hade märkliga fel på en PS låda,Högg o rykte när lådan la i tvåan,och svajande ,gungande gång vid körning,varvräknaren pendlade med c:a 200 varv..byte olja o filter, lådan blev som ny sedan...
Låter som en idé, pratade lite med Bilia som vill göra en ny adaption på växellådan. Kan ju be dom ta med detta och hoppas på det bästa :-)

Sikker på at det kommer bak? Den er konstant[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortr&oum[…]

Hej David, Har nämligen samma problem med min[…]

Kommer ingen diesel ut från pumpen.

Hej! det är nämligen så att jag ha[…]