Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1383724
Jag har för avsikt att riva inredningen i bakluckan.
Orsaken är att bilen har varit på karossreparation två gånger (först rep efter en påkörningsolycka, sen en omlackering av luckan), men de har inte lyckats få något i luckan tätt.
När jag tvättat bilen och öppnar luckan rinner det vatten från en av skarvarna, rödmarkerat på bilden.

Kan inte dra mig till minnes att det var så innan, så saken måste undersökas och åtgärdas känner jag.
Dessutom är det något som låter i luckan när den öppnas/stängs, så det kan vara något clips/skruv som har lossnat efter att den har varit inne på verkstan, med följden att det inte håller tätt.

Brukar man behöva nya clips till inredningen, eller kan de klara sig när man rycker loss delarna?
Baklucka.jpg
Baklucka.jpg (121.06 KiB) Visad 1139 gånger
#1383738
Borde inte det vara något du kan reklamera? Måste komma in vid gummilisten uppe vid taket, eller limningen av rutan. Jag tycker du först ska ta det med verkstaden innan du själv börjar riva inredningen.

Annars får du väl kolla på gds hur man eftermonterar backkamera.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1383739
Den mittenplasten sitter med hållbara clips, bara att lossa och kolla men ja det borde kanske undersökas av de som gjort det :-)
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1383742
När de lackade luckan första gången i samband med den mer omfattande reparationen så limmades rutan efteråt. Detta då luckan lackas helt strippad från övriga delar.
När de andra gången åtgärdade backjobbet, dvs lackade om luckan igen efter att jag klagat på detaljer i lackeringen, så limmades rutan på nytt på samma sätt som första gången.
Innan jag lämnade in bilen den andra gången så påpekade jag att den läckte vatten.

Jag tror inte att felet ligger i en dåligt limmad ruta (har verkligen granskat runt rutan, takspoilern, bakluckehandtaget etc.) och har lite ruttnat på att springa till verkstan, därför tänkte jag plocka panelerna för att se hur det egentligen ser ut på insidan.
Men det är kanske en dålig idé att plocka paneler och se hur innanmätet ser ut?
av dannesk
#1383750
Läcker det i skarven på insidan där du markerat så måste läckaget komma ifrån limningen av rutan, läcker det i tätningslisten så kommer inte vattnet dit.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1383751
Aha... Tycker mig inte se något som tyder på kass limning, men det kanske man inte kan göra med blotta ögat?
Då kan jag likväl skrota idén att riva och istället åka till verkstan i början på nästa vecka, när jag får tid.
Senaste backjobbet kostade mig noll kronor (fri lånebil etc.), men det är ju såklart tidskrävande att springa dit.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1383765
Jag har en komplett sats med clips (vilket man behöver enligt en bilplåtslagande vän)
Anledningen till att de inte blev använda var att jag absolut inte fick av själva stora klädseldelen. Värsta att sitta fast nånsin, fick absolut inte av den. Gav upp innan jag förstörde nåt, böjde flera clipsgafflar och det var som gjutet.
Så tipset är väl att låta verkstaden som jobbat med bilen förstöra plasten, så får de själva fixa en ny.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1383868
Då får det bli en runda till verkstan ändå.
Kollade lite mer idag, det läcker även mellan stora klädseln och sidoklädseln (blå på bilden) sen rinner det både på insidan och utsidan efter den gula linjen... Inte helt bra.
Baklucka (2).jpg
Baklucka (2).jpg (126.69 KiB) Visad 1022 gånger

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]