Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cotag
#1387549
p1ngwin skrev: fre 26 jun 2020, 19:02 Uppdatering!

Tänker att jag vill ju givetvis dela med mig utav mina erfarenheter. Vi lämnade in bilen på felsökning då den började dricka mer o mer kylarvätska. Det visade sig ganska snabbt att EGR var spräckt. Bilen hade rullat 78*0 mil någonting, Volvo tog allting inklusive felsökningen. Känns skönt att den är utbytt och nu klarar sig förhoppningsvis bilen sig något år till. De passade även på att göra senaste aktionen som volvo gått ut med och bygga om kylsystemet. Snart dags för bas service också :)
"EGR var spräckt".
EGR-kylaren alltså?
Bra att det löste sig. :-)
av Lobocut
#1388970
p1ngwin skrev: fre 26 jun 2020, 19:02 Uppdatering!

Tänker att jag vill ju givetvis dela med mig utav mina erfarenheter. Vi lämnade in bilen på felsökning då den började dricka mer o mer kylarvätska. Det visade sig ganska snabbt att EGR var spräckt. Bilen hade rullat 78*0 mil någonting, Volvo tog allting inklusive felsökningen. Känns skönt att den är utbytt och nu klarar sig förhoppningsvis bilen sig något år till. De passade även på att göra senaste aktionen som volvo gått ut med och bygga om kylsystemet. Snart dags för bas service också :)
Du hade tur helt enkelt, det är emissionsgarantin som gick in och rädda dig. Hade bilen gått över 8000 mil, då kunde du fått stå för hela kalaset själv.

Denna emissionsgarantin är även ingen garanti som Volvo själv erbjuder, utan det är en EU lag som alla biltillverkare är skyldiga att förhålla sig till.
av Wagwan
#1487017
Hej!

Hoppas ni kan hjälpa mig här. Jag har en V60 D4. Sköldpaddssymbolen dyker upp, bilen kopplas upp på dator och får upp nämnda koder i tråden med texten:
"P11182A Grenrörs lufttemperatur krets låg. Generellt signalfel. Signal fastnat inom området"
"P111922 Grenrörs lufttemperatur krets hög. Generellt signalfel. För hög signal"

Samtidigt har EGR ventilen bytts ut efter fastnat läge (mätvärden ECM-P241300) för 2 år sedan. Vad tror ni felkoden beror på. Bilmekanikern nämnde något om igensotning, att den behöver möjligtvis rensas alternativt bytas ut. Men som sagt EGR ventilgen är ju utbytt? Är det möjligt att den ska bytas ut efter två år?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Cotag
#1487052
Wagwan skrev: tor 03 feb 2022, 11:05 Hej!

Hoppas ni kan hjälpa mig här. Jag har en V60 D4. Sköldpaddssymbolen dyker upp, bilen kopplas upp på dator och får upp nämnda koder i tråden med texten:
"P11182A Grenrörs lufttemperatur krets låg. Generellt signalfel. Signal fastnat inom området"
"P111922 Grenrörs lufttemperatur krets hög. Generellt signalfel. För hög signal"

Samtidigt har EGR ventilen bytts ut efter fastnat läge (mätvärden ECM-P241300) för 2 år sedan. Vad tror ni felkoden beror på. Bilmekanikern nämnde något om igensotning, att den behöver möjligtvis rensas alternativt bytas ut. Men som sagt EGR ventilgen är ju utbytt? Är det möjligt att den ska bytas ut efter två år?

Tack på förhand!
Om det är en VEA du har så kan du se om ventilen sitter fast/går trögt och isåfall smörja/motionera den enligt videon.
Kör du många korta sträckor så ökar risken för igensotning.
Är inte "slanguppdateringen" för egr-kylaren gjord så ökar antagligen också risken.


Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...