Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1381390
Hejsan,

Originalplanen var någonting nyare och med betydligt mindre mil på mätaren, men under nuvarande omständigheter har jag blivit tvungen att sänka ribban. Vet generellt sett väldigt lite om bilar och bilägande så alla tankar och råd uppskattas! :-)

Bilen jag kikar på nu är en V60 D2 modellår '13 (motormodell D4162T) med automatlåda och säljs av en stor och väletablerad bilfirma för ca 90k. Den har i nuläget gått snart 21.000 mil, fram tills 2018 hade den gått 13,000 mil som leasingbil och efter det har en privatperson ägd den fram tills nu. Jag har pratat med denna och han säger att bilen är i bra skicka, servad som den ska och han har aldrig haft några problem. Fullt ifylld servicebok, kamrem bytt vid 14.000 mil och nya bromsskivor och bromsbelägg vid 15.000 mil.

Om jag köper den så gör jag det tillsammans med den 3-årig garantin SMALL från Solid som täcker skador upp till 20.000kr per tillfälle och omfattar följande:

- Airbagmodul, bromsförstärkare, generator, kardanaxel, momentomvandlare, motorns invändiga rörliga delar, motorns styrenhet, oljepump, styrservopump, startmotor, växellådans invändiga rörliga delar och länkage.

Jag inser att 21.000 mil är ganska mycket och att alla delar som är känsliga för slitage nu har jobbar länge och långt redan. Planen är att inte ha bilden allt för länge och inte köra den längre än 25.000 mil eller ha den i 3 år som är vad garantin gäller.

Inom ramen för detta och vad som är brukligt för denna modell samt körsträcka, vad kan jag räkna med och vad finns det för risker att jag blir tvungen att åtgärda utöver de normala service tillfällena samt sånt som inte skulle täckas av garantin?

Alla tankar och idéer är varm välkomna!
Senast redigerad av 1 namp81, redigerad totalt 0 gånger.
#1381486
Jag tycker inte du skall ha en bil som gått 20000 mil om du inte är van att skruva. Denna 1,6 Diesel är inte en lätt motor att hålla igång utan kräver verkligen lite arbete.
Jag skulle direkt avråda från en bil som gått så mycket, för så mycket pengar.

20.000 mil är ungefär vad man brukar designa bilar för att hålla, sedan kommer det som skall betala tillbaka till fabrikanterna. Turbo, bakbromsar, ibland växellådsolja, A/C kompressor, startmotor, framvagn.
Har den varit väl omhändertagen så kan det ta några tusen mil till innan det börjar.
#1381520
kvillebäck skrev: sön 24 maj 2020, 07:15 Jag tycker inte du skall ha en bil som gått 20000 mil om du inte är van att skruva. Denna 1,6 Diesel är inte en lätt motor att hålla igång utan kräver verkligen lite arbete.
Jag skulle direkt avråda från en bil som gått så mycket, för så mycket pengar.

20.000 mil är ungefär vad man brukar designa bilar för att hålla, sedan kommer det som skall betala tillbaka till fabrikanterna. Turbo, bakbromsar, ibland växellådsolja, A/C kompressor, startmotor, framvagn.
Har den varit väl omhändertagen så kan det ta några tusen mil till innan det börjar.
Tack för svar och råd! Fått liknande från andra. Nej, van och skruva är jag verkligen inte, all service och skruvande skulle behöva bli på verkstad för min bils del!

Så med andra ord, lägga lite mer pengar och sikta på nått som gått runt en 14-15.000 mila strecket vore det smarta(re) att göra!?
#1381525
namp81 skrev:Så med andra ord, lägga lite mer pengar och sikta på nått som gått runt en 14-15.000 mila strecket vore det smarta(re) att göra!?
Snabbsvar
Det är tyvärr inte så enkelt. Antalet reparationer är inte linjärt med miltalet utan snarare brukar det komma i klump. Det viktiga är vad som är gjort sedan tidigare. Det kan mycket väl vara så att 21-24 tusen mil kräver mindre reparationer än 14-17 tusen mil om den förra redan har fått delarna utbytta.

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]