av namp81 - lör 23 maj 2020, 16:14
- lör 23 maj 2020, 16:14
#1381390
Hejsan,
Originalplanen var någonting nyare och med betydligt mindre mil på mätaren, men under nuvarande omständigheter har jag blivit tvungen att sänka ribban. Vet generellt sett väldigt lite om bilar och bilägande så alla tankar och råd uppskattas!
Bilen jag kikar på nu är en V60 D2 modellår '13 (motormodell D4162T) med automatlåda och säljs av en stor och väletablerad bilfirma för ca 90k. Den har i nuläget gått snart 21.000 mil, fram tills 2018 hade den gått 13,000 mil som leasingbil och efter det har en privatperson ägd den fram tills nu. Jag har pratat med denna och han säger att bilen är i bra skicka, servad som den ska och han har aldrig haft några problem. Fullt ifylld servicebok, kamrem bytt vid 14.000 mil och nya bromsskivor och bromsbelägg vid 15.000 mil.
Om jag köper den så gör jag det tillsammans med den 3-årig garantin SMALL från Solid som täcker skador upp till 20.000kr per tillfälle och omfattar följande:
- Airbagmodul, bromsförstärkare, generator, kardanaxel, momentomvandlare, motorns invändiga rörliga delar, motorns styrenhet, oljepump, styrservopump, startmotor, växellådans invändiga rörliga delar och länkage.
Jag inser att 21.000 mil är ganska mycket och att alla delar som är känsliga för slitage nu har jobbar länge och långt redan. Planen är att inte ha bilden allt för länge och inte köra den längre än 25.000 mil eller ha den i 3 år som är vad garantin gäller.
Inom ramen för detta och vad som är brukligt för denna modell samt körsträcka, vad kan jag räkna med och vad finns det för risker att jag blir tvungen att åtgärda utöver de normala service tillfällena samt sånt som inte skulle täckas av garantin?
Alla tankar och idéer är varm välkomna!
Originalplanen var någonting nyare och med betydligt mindre mil på mätaren, men under nuvarande omständigheter har jag blivit tvungen att sänka ribban. Vet generellt sett väldigt lite om bilar och bilägande så alla tankar och råd uppskattas!
Bilen jag kikar på nu är en V60 D2 modellår '13 (motormodell D4162T) med automatlåda och säljs av en stor och väletablerad bilfirma för ca 90k. Den har i nuläget gått snart 21.000 mil, fram tills 2018 hade den gått 13,000 mil som leasingbil och efter det har en privatperson ägd den fram tills nu. Jag har pratat med denna och han säger att bilen är i bra skicka, servad som den ska och han har aldrig haft några problem. Fullt ifylld servicebok, kamrem bytt vid 14.000 mil och nya bromsskivor och bromsbelägg vid 15.000 mil.
Om jag köper den så gör jag det tillsammans med den 3-årig garantin SMALL från Solid som täcker skador upp till 20.000kr per tillfälle och omfattar följande:
- Airbagmodul, bromsförstärkare, generator, kardanaxel, momentomvandlare, motorns invändiga rörliga delar, motorns styrenhet, oljepump, styrservopump, startmotor, växellådans invändiga rörliga delar och länkage.
Jag inser att 21.000 mil är ganska mycket och att alla delar som är känsliga för slitage nu har jobbar länge och långt redan. Planen är att inte ha bilden allt för länge och inte köra den längre än 25.000 mil eller ha den i 3 år som är vad garantin gäller.
Inom ramen för detta och vad som är brukligt för denna modell samt körsträcka, vad kan jag räkna med och vad finns det för risker att jag blir tvungen att åtgärda utöver de normala service tillfällena samt sånt som inte skulle täckas av garantin?
Alla tankar och idéer är varm välkomna!
Senast redigerad av 1 namp81, redigerad totalt 0 gånger.