Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1380731
Jag har en manuell Volvo XC60 - 14 som jag en gång i tiden köpte helt nytt och har hittills rullat drygt 8000 mil.

Lite historik (venne ifall ngt kan vara relevant för aktuella frågan):
Har varit lite små problem genom åren men i Dec. 2019 fick jag motorstopp på motorvägen och i samband med det fick byta ut EGR ventil (Självrisk på 5k). Någon månad senare fick vi även byta ut tillhörande kylare (5k igen borta).

Har under vintern även haft upprepande problem med felmeddelandet att hälla i 0,5 l motorolja, hällde med jämna mellan rum och nu i samband med service tömde de motorolja, fyllde till viss nivå, och efter 100 mil kommer vi tillbaks till Bilia verkstaden där de konstaterade att vi behöver byta ut hela motorn pga att den drog för mycket motorolja.

Alltså, är detta en rimlig lösning som kommer kunna lösa problemet? Ifall man nu byter motorn är det exakt samma sorts producerade 2014 eller kan man efterfråga en modernare version? Det kan vara en mkt hemlagad fråga men jag tänker bara att man sätter in en nyare modell på motorn då utvecklingen måste ändå ha gått framåt senate åren för diselmotorerna? Finns det någon chans alls att de är kompatibel med varandra?
#1380812
Har du någon maskinskadeförsäkring på bilen? I så fall ska du kontakta dom och höra vad din självrisk är/blir.
#1380814
En undran till, har detta blivit gjort på en auktoriserad Volvoverkstad? Hör även om eventuellt kostnadsdeltagande från Volvos sida.
#1380818
Antar att det är en (tidig) 4-cylindrig (VEA)? Börjar tyvärr bli några bilar på forumet med samma problem.
8000 mil är ju helt oacceptabelt för sådana här problem.
Köpråd

JA du , en hybrid eller el skulle gått bort […]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortr&oum[…]

Så här kopplade vi kablarna. Sedan star[…]

Bakaxel äldre Duett

Glömde till lägga att vi är ifr&ari[…]