V60 MY13-16 köpråd och servicefrågor
Postat: tor 14 maj 2020, 08:20
Hej!
Nyss skaffat hus och är således i behov av en bil, en Volvo så klart
Det blir en bil för pendling och "allt i allo". Cirka 3000 mil om året förväntas åkas, rätt mycket motorväg.
Det vi spanat in oss på är en:
V60, modellår 2013-2016 med (åtminstone) denna spec:
* Har ni några kommentarer eller erfarenheter på ovan spec och modellår, där man haft problem/överraskningar som är bra att känna till?
* Hur många mil tycker ni bilen som MAX ska ha gått?
Sen undrar jag lite kring service. Har läst kring serviceintervallen för byte av olja, filter med mera, och förstås Kamrem.
Sen förstår jag ju självklart att däck, batteri, bromsbelägg mm är något som slits och behövs bytas med tiden.
Men sen kommer vi till lite mer "oklara" grejer som kan haverera, sett att V60:s runt 15-19000 mil behövt byta generator och vattenpump exempelvis.
* Min fråga blir således, förutsatt att man servat bilen exemplariskt: vilka problem är vanligt att man råkar ut för mellan 15-30 000 mil? (vilka dyra komponenter går sönder här i krokarna? Styrenheter? Växellåda? Nåt kring motorn? Generator och vattenpump garanterat behöva bytas?
* Vet någon ungefärliga priser för dessa komponenter (inkl / exkl arbetet) är det en bonus!
Vill liksom förstå vad som händer med en bil som gått rätt långt men inte är så gammal rent åldersmässigt, tex en långpendlarbil som är 4-5 år och gått 30 000 mil. Om man ska köra den 10 000 till, vilka otrevliga händelser råkar man då typiskt ut för, som kanske inte alls är värt att investera i och utsätta sig för...
Alla råd och input är varmt välkomna, tack!
MVH Ola
Nyss skaffat hus och är således i behov av en bil, en Volvo så klart

Det blir en bil för pendling och "allt i allo". Cirka 3000 mil om året förväntas åkas, rätt mycket motorväg.
Det vi spanat in oss på är en:
V60, modellår 2013-2016 med (åtminstone) denna spec:
- Automatlåda
- D3/D4 (ej AWD)
- Dragkrok (men läste i forumet att dragkrok kan eftermonteras, bra att känna till ifall allt annat skulle stämma)
- VOC (inget garage till huset ännu så VOC blir klockrent på vintern)
- Adaptiv farthållare (detta ihop med automatlåda gör livet enklare
)
* Har ni några kommentarer eller erfarenheter på ovan spec och modellår, där man haft problem/överraskningar som är bra att känna till?
* Hur många mil tycker ni bilen som MAX ska ha gått?
Sen undrar jag lite kring service. Har läst kring serviceintervallen för byte av olja, filter med mera, och förstås Kamrem.
Sen förstår jag ju självklart att däck, batteri, bromsbelägg mm är något som slits och behövs bytas med tiden.
Men sen kommer vi till lite mer "oklara" grejer som kan haverera, sett att V60:s runt 15-19000 mil behövt byta generator och vattenpump exempelvis.
* Min fråga blir således, förutsatt att man servat bilen exemplariskt: vilka problem är vanligt att man råkar ut för mellan 15-30 000 mil? (vilka dyra komponenter går sönder här i krokarna? Styrenheter? Växellåda? Nåt kring motorn? Generator och vattenpump garanterat behöva bytas?
* Vet någon ungefärliga priser för dessa komponenter (inkl / exkl arbetet) är det en bonus!
Vill liksom förstå vad som händer med en bil som gått rätt långt men inte är så gammal rent åldersmässigt, tex en långpendlarbil som är 4-5 år och gått 30 000 mil. Om man ska köra den 10 000 till, vilka otrevliga händelser råkar man då typiskt ut för, som kanske inte alls är värt att investera i och utsätta sig för...
Alla råd och input är varmt välkomna, tack!
MVH Ola