Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har nyligen köpt en ny volvo v60 2017, har problem med volvo on call tjänsten. Har skapat ett inlogg och fått den 4-siffriga koden. Efter detta när man ska ansluta till bilen (steg3) så står det att det inte finns någon internetanslutning(när man skall stå med tändningen på). Har ringt volvo on call supporten ett x antal gånger. Han säger att han inte kan se något fel efter felsökning från distans. Han bad mig kontakta närmaste Volvo återförsäljare för att få hjälp och ifall dom inte kunde hjälpa mig så skulle jag kontakta dom jag köpt bilen av för att upprätta ett garantiärende. Har nu gjort detta och har en bokad tid för felsökning om en vecka. Företaget hävdar dock att jag får stå för felsökningen själv ifall dom inte hittar något. (1600spänn)

Tänkte kika här ifall någon har haft liknande problem. VoC abonnemang finns fram tills december. Har återställt inställningarna i displayen. Ändrat nätverksinställningarna till "ingen" eftersom jag inte har något simkort i handsfacket. Provat med två olika konton, telefonnummer och emailadress med hjälp av volvo support för att koppla om bilen. Har även provat med partnerns telefon och det fungerar inte heller. Har nätverk i båda mobiltelefonerna. Måste vara något fel med VoC modulen?
Finns det något jag har missat eller är det felsökning som gäller?!
Okej, tack för svar. Tänker att ifall mjukvaran inte är riktigt uppdaterad när bilen säljs så borde detta gå på garantin? Finns det annars att ladda ner TEM själv eller måste det göras på en verkstad med VIDA?
De som sålt den kan väl själva lämna in den och stå för vad det nu kan tänkas kosta eller ej?

Alltså om de ber dig lämna in på felsökning under deras garantitid ska inte du stå för någon kostnad de kan åka på. Be om att de vill att du ska lämna in den skriftligt och så kan de som felsöker samtala med din försäljare
Jag har fått på mail att jag får lämna in den till auktoriserad Volvo verkstad så har dom kontakt med företaget jag köpt bilen av. Det är ifall dom inte hittar något på felsökningen så blir det väl per automatik mitt egna "fel" och då får jag stå för felsökningen själv..

Därför jag tänkte höra med er ifall det kan vara något jag kan ha missat, men känns som att det inte borde vara så himla svårt att koppla upp som det varit.
Det är inte ditt fel, det är upp till dem var de säger att du ska lämna in den, passar svaret sen inte de kan de ju inte säga att de inte vill betala, knäppgökar. Annars kan du ju låta de fixa det som de är skyldiga att fixa bäst de vill :)
Ja precis, VoC tjänsten ska ju fungera när bilen säljs precis som all annan utrustning. Har annars nybilsgaranti i 1år så börjar dom strula så är det bara att ta till den!

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk

Eftersom jag googlade som en dåre efter detta problem på alla möjliga språk och det inte verkade finnas någon som haft liknande problem så tänkte jag att jag kan berätta hur det gick.

Lång historia kort; Det var GPS antennen som var trasig. Sammanhängande problem med detta var att Navigationen trodde att jag var i Skottland. När man automatiskt skulle ställa in klockan så ställde den in fel tid och givetvis fungerade inte volvo on call. Nu fungerar det klockrent efter att antennen vart bytt. Endast antennen kostade 5600kr. Med felsökningar montering osv så landade säkert hela kalaset på ca 7-10 tusen. Vilket givetvis bilhandlaren stod för, bad om kvitto och det fick jag men där stod inget pris.

Hoppas detta kan hjälpa någon annan ifall dom råkar ut för liknande problem. Så ni slipper googla runt som en galning eftersom jag verkar vara den enda i hela världen med detta problem! :bored:
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]