Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
#1380979
Märkligt... Jag hade min xc60 MY09 fram till 2019 och den visade inga sådana tendenser kring handtagen.

Däremot är xc60 tyvärr ganska utsatt för stensprut på Hjulhuskanterna både fram och bak vilket får rostkonsekvenser.
av dannesk
#1380988
MartinS skrev:Märkligt... Jag hade min xc60 MY09 fram till 2019 och den visade inga sådana tendenser kring handtagen.

Däremot är xc60 tyvärr ganska utsatt för stensprut på Hjulhuskanterna både fram och bak vilket får rostkonsekvenser.
Du hade det nog men den var säkert bara slitet i lacken och kanske inte ner till plåten än, fenomenet är tyvärr ofrånkomligt pga designen och mekaniska slitaget.
Ja, hjulsprutet är jag fullt medveten om, sjukt dåligt designad bil. Har problem med min XC60 och har redan lackat skärmkanterna 1ggr och ska nu in igen.
Användarvisningsbild
av Derank
#1380998
Skärmkanterna rekomenderar jag att man sätter stenskottsfolie på hos någon firma som har den där supertunna, jag har ochså redan slipat ur och lackerat mina särmkanter fram efter 7000mil. Så länge det håller sig på insidan/underkanten går det ju enkelt att ordna utan att det syns, men när det börjar krypa upp på skärmen är det omlackering av hela som gäller om man vill få det att se vettigt ut, så har man ingen rost där idag rekomenderar jag att man monterar stenskotsfilm. Köp inget billigt skit som du monterar själv, dels får du en smutskant och så gulnar den, låt någon som kan göra det med proffsfilm.
av Aero55
#1381022
Ingen bil är felfri antar jag.

Verkar inte vara jätte många lovord om xc60, jag har inget behov av en egentligen, har bara fått för mig att jag vill ha en, en Fwd d3 isf.
Hade det inte varit 99% diesel hade jag inte tvekat trotts allt som skrivits.

Hyundai Tucson, CX-5 är kanske bättre?
Användarvisningsbild
av Derank
#1381025
XC60 är en fantastisk bil på många sätt och vis och jag kan hitta fel på alla bilar, finns alltid något man inte gillar. Hundai Tucson är ju i mina ögon bara för tråkig, men du kanske gillar dom, och vi har ju alla olika smak. Men det är bara ut och testa hos bilhandlarna, finns en uppsjö av modeller idag, sjölv gillar jag SUV mest pga den höga sitthöjden och just XC60 är sjukt smidig att ratta runt i stan och fickparkera tex, jämfört med pråmen jag hade innan V70, men V70in var behagligare på långkörning, mer komfortabel och tystare, men alla tycker så olika så det är bättre att du får en egen uppfattning, ut och provkör som sagt. Sedan vet du aldrig vad du får när du köper beggat, du kan ha otur att få en riktig problembil, men det kan du även när du köper nytt,
Användarvisningsbild
av snepo
#1381056
Ja helt klart,alla märken har fel. Volvo har sina fel,Bmw sina fel. Felfria bilar finns nog inte. Speciellt inte begagnade. Kanske om man fick ta de bästa bitarna från varje märke,kanske man kunde få en felfri bil.
av Aero55
#1381058
Ja det bästa är såklart att prova, har kört endel D4 som brorsan hade för några år sedan. Motorn säger jag inget om det är mest sitthöjden jag gillar.
Lånade min mors xc60 under en helg då hon hade barnen. Då blev jag än mer intresserad, även om hon har den nya modellen.

Det som skapar mest huvudbry är ju just drivmedlet och mina till vardags korta sträckor
Användarvisningsbild
av Derank
#1381074
Vad tånkte du på när det gäller drivmecdel? kostnad/skatt när det körtkörningar och XC60 så är det inet en ekonomisk kombination om du är ute efter att spara pengar. definitivt inet XC60 awd auto, den slukar bränsle i stadskörning/småkörningar. Jag kör ca 5mil om dagen med ett tiotal stopp, snittar 1,1 på 7000mil, men då kör jag ochså onormalt hårt, så under litern bör du kunna hamna men glöm de där 0,56 oh så som många tycker att de framför deras XC60 på, det finns inte. Och köper du en bensinare så kommer den dra ännu mer.

För minsta bränsleförbrukning är det manuell och fwd som gäller, med en XC60 FWD är inet rolig på vintern tycker jag, då vill jag verkligen ha 4wd, men smaken är som baken
av Aero55
#1381077
Nja, tänkte mer på diesel och mina korta körningar.
Jag har 1,2 mil till jobbet drygt. Kanske är lite kort för att vara sunt för en diesel.

Är det mycket strul med egr ventil på en d3 från 15 och framåt? Och vad kostar ett byte?
Användarvisningsbild
av Derank
#1381079
jag har 3km till jobbet och har så haft i 23år och kört 3 dieslar utan problem, det enda som havererat på min senaste xc60 är batteriet, det första dog efter 18mån pga mycket användning av dieselvärmare och att jag aldrig laddade batteriet. Så om man bara underhålsladdar det någar gånger under vintermånaderna bör det iaf hålla längre än mina 18mån. Jag vet inget om det där med egr, vet inte ens om det sitter nån sådan på min femcylindriga spis, tror det bara är VEA men kan ha fel där.

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]