Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Murdoc12
#1376414
Hej

Nu är gamle bilen såld och vi letar efter en XC60 (alt XC70) vi har kört V70 samt XC70 my12 innan.

Det dräller om dessa XC60 på beg marknaden och tänkte höra med er om vad jag borde se upp med men också tips kring utrusning.

Vi har en budget kring 165k och inbillar mig att det bör gå o pruta pga rådande läge?

Det vi letar är en FWD/AWD
Max 15000mil (bör kamrem vara bytt?)
Automat
Euro6 pga skatten
Drag
Voc

Ser en del Classic med den enkla displayen hur mycket gör den digital egentligen?

Tacksam för synpunkter och tips.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1376419
Sparade en massa V60 i blocketappen som favoriter när V60:n skulle säljas, många ligger kvar. Samma med de XC60 MY14-15 som var intressanta, de flesta ligger kvar till ungefär samma pris. Tror inte de bryr sig om läget utan bara väntar ut det, de tjänar så pass bra på annat ändå tror jag.

Byta till XC60 är bland det bästa jag gjort, oerhört bekväm att köra. Sitter lite högre i bilen vilket är mer avkopplande för kropp samt lätt att glida in och ur den. In och utlastningshöjden passar mig bra med samt de lite större däcken, bor mitt i city och här behövs det en Range Rover snart för att åka bekvämt, byggt fartgupp i ett rasande tempo. Hojen som finns i garaget är av grusmodell och behöver inte bry mig om gupp och annat där heller :-D

Vea motorn har vissa problem men o andra sidan rullar det en hel hög av dessa och de rullar just och står ju inte stilla så jag vet inte hur omfattande "riktiga" problem egentligen är. Man ska ev. lyssna efter balansaxlarnas missljud i alla fall.

Jag valde MY14 D4:a Summum FWD Eur6, går faktiskt riktigt bra, drar lätt ifrån förra V60:n T4:a, bra i sportläge om man så känner sig inspirerad, hittade en sportratt med paddlar dessutom, billig i skatt jämfört med AWD och trots att jag bott i alperna under många vintrar har jag aldrig behövt AWD.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1379008
Murdoc12 skrev:Hej. Tack för att du delar med dig!

Blev en 2017 D3 FWD som jag fick för ett bra peng! Otrolig nöjd!
Blir säkert riktigt kalas det där. Landade den på runt 165 samt var blev det för utrustning mm, bild? =)
av Murdoc12
#1379635
175, för mig ett bra pris efter att ha spanat några veckor.

Momentum Classic med det mesta inom teknik samt HP högtalare. Mest nöjd är jag över Adaptiv farthållare, det var en trevlig överraskning;)

Automat med 11k mil. Hade D3 innan på XC70 och det duger långt för oss.
Bilagor
03E38961-679C-4D91-9A47-73555ABD72E0.jpeg
03E38961-679C-4D91-9A47-73555ABD72E0.jpeg (1.05 MiB) Visad 2579 gånger
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1379639
Riktigt bra, ja adaptiv farthållare sparar nog hjärtat några extra slag om året ;-) ;-)
av Aero55
#1380523
Hej, hoppas att det är ok att låna tråden :)

Jag kommer behöva en annan bil till sommaren då jag ska lämna tillbaka min Leasade VW.

Har funderat på både v70, v60 men fastnat mer för xc60 då det känns fint att sitta lite högre.
Har sett att det finns D3 my 15/16 med automat som passar min budget som är på absolut max 190k.
Sen någon my17 med manuell.

Problemet (som jag tror) är att vi inte kör speciellt långa sträckor till vardags.
Blir ungefär 1km till dagis och sedan dryga milen till jobbet.
Är det ens att tänka på en Xc60 med dessa korta körningar? Bensinre finns knappt och de som finns går inte in i budgeten så länge man inte tar en my11 vilket inte känns aktuellt.

Hur är en manuell?
Vet att många olika märken får bekymmer med svänghjul och allt vad det heter. Någon som vet om maskinskada via försäkringsbolagen täcker sånt isf?

Kostnad i reservdelar/service jämfört med tex v60/70?
Många förståsigpåare hävdar att allt blir väldigt mycket dyrare med en SUV.
Att däck kan vara dyrare tvivlar jag inte på men vanlig service och slitagedelar borde väl inte skilja nämnvärt?

Väldigt tacksam för imput och grattis TS till bilen, låter som ett vettigt pris :)
av dannesk
#1380533
Aero55 skrev:Hej, hoppas att det är ok att låna tråden :)

Jag kommer behöva en annan bil till sommaren då jag ska lämna tillbaka min Leasade VW.

Har funderat på både v70, v60 men fastnat mer för xc60 då det känns fint att sitta lite högre.
Har sett att det finns D3 my 15/16 med automat som passar min budget som är på absolut max 190k.
Sen någon my17 med manuell.

Problemet (som jag tror) är att vi inte kör speciellt långa sträckor till vardags.
Blir ungefär 1km till dagis och sedan dryga milen till jobbet.
Är det ens att tänka på en Xc60 med dessa korta körningar? Bensinre finns knappt och de som finns går inte in i budgeten så länge man inte tar en my11 vilket inte känns aktuellt.

Hur är en manuell?
Vet att många olika märken får bekymmer med svänghjul och allt vad det heter. Någon som vet om maskinskada via försäkringsbolagen täcker sånt isf?

Kostnad i reservdelar/service jämfört med tex v60/70?
Många förståsigpåare hävdar att allt blir väldigt mycket dyrare med en SUV.
Att däck kan vara dyrare tvivlar jag inte på men vanlig service och slitagedelar borde väl inte skilja nämnvärt?

Väldigt tacksam för imput och grattis TS till bilen, låter som ett vettigt pris :)
Skulle du klara dig med storleken en V60 har så skulle jag välja lätt välja V60 CC innan XC60.
av dannesk
#1380547
Aero55 skrev:Ok, av någon speciell anledning?
Iom att du säger att du kör lite och vill hålla nere kostnaderna så tycker jag den modellen är bättre. Dom har inte de kassa handtagen som sitter på XC60/V70 som orsakar rost pga nötning emot lacken, sitter skärmbreddare som skyddar lacken så de inte lider av lacksläppen och rosten som XC60 genom sina stora hjulhus, stora däck och insvängda kaross i nederkant orsakar. Jag tycker XC60 är en bra bil och är grymt nöjd med komforten, framkomligheten osv på min XC60 men den är idag inte lika självklar som den dagen jag köpte den. Volvo skulle designat om den för att få bort dessa irriterande fel som orsakar massa kostnader och irritation.
Moment hjulagerbyte fram

Någon som har alla moment/åtdragning v[…]

Däckslitage insidan.

Har en citroen c3 2005 som sliter däck p&arin[…]

Kan det vara vevaxelgivaren som gett upp?

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n[…]