Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av joli001
#1495319
Räcker det med att byta EGR kylaren till 32203034 rätt av.

Alltså att använda orginal EGR-ventil ?
Vad är skillnaden mellan 32203034 och orginalet ?
Såg att 32203034 är till en D4204T14 Motor

//johan
Användarvisningsbild
av Cotag
#1495348
Joli, Har du fått gjort "slanguppdateringen" på bien? En återkallelse som gällde flera bilmodeller där man kopplade om/la till några slangar som gjorde att egr-kylaren gick varmare och därmed minskade kondensationen/igensotningen invändigt.
av joli001
#1495363
Jag måste fråga lite om hur denna EGR kylare fungerar.

Det sitter en magnet ventil på EGR ventilen, som styr öppningen av ventilen som släpper in "avgaser" i EGR kylaren.

Men vad är det som styr denna magnet ventil ?
- Är det signaler ifrån TMAP,en ?

Sedan sitter det en vacuumklocka på EGR som styr "ventilklaffen" i EGR,en
- Vad är det som styr detta vacuum ?

//Johan
av gregersew
#1495418
Egr-kylaren passar perfekt på ventilen inga konstigheter. Skillnaden är att den gamla har väldigt täta kanaler och dom nya har större kanaler. När man ser dom bredvid varandra så förstår man att dom gamla kommer alltid sätta igen och sen den skit diesel vi har i Sverige gör ju inte saken bättre. Har också slanguppdateringen


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Larslars
#1495429
joli001 skrev: lör 09 apr 2022, 18:35 Jag måste fråga lite om hur denna EGR kylare fungerar.

Det sitter en magnet ventil på EGR ventilen, som styr öppningen av ventilen som släpper in "avgaser" i EGR kylaren.

Men vad är det som styr denna magnet ventil ?
- Är det signaler ifrån TMAP,en ?

Sedan sitter det en vacuumklocka på EGR som styr "ventilklaffen" i EGR,en
- Vad är det som styr detta vacuum ?

//Johan
Kortfattat svar så är det ECM/Motorstyrdonet som sköter om regleringen av EGRventilen
av gregersew
#1495962
Fick Felkod 1119 igår och snigel, motorlampa

Var övre tryckgivare som gett upp nedre var ok och knappt smutsig, övre vid insugsröret var värre och den har jag bara gjort rent förut men var det avbrott i nån sensor (ohmmätt)
Satt i en ny och test ok


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av abel1
#1555709
Så passar 32203034 kylare rätt på? Har idag en 31422315 kylare den som de var bild på högre upp i tråden. Kanske lika bra o byta hela, egr ventil plus kylaren till dem nya 3220334....

Tog en 13-mila sväng i lungt tempo under dage[…]

Spontant känns det som att D4 är valet ([…]

Byter termostat - säljer bilen - köparen[…]

Kul att se att den är igång igen, om […]