Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av specos
#1371948
Är det någon som har någon erfarenhet av Originalservice Classic? Enligt Volvos hemsida ersätter den "essential service".

Teknikens värld gjorde ett reportage för en tid sedan: https://teknikensvarld.se/auktoriserad- ... en-118276/

Info om essential service från Bilbolaget (från 2011): https://bilbolaget.nu/ljusdal/files/201 ... r-info.pdf

Såvitt jag kan se ingår det olja och filter, assistans och lite kontroller. Bilia tar idag 2 495 kr för denna service.

Om jag tittar på mina hittills gjorda servicar hos en Volvoverkstad (ej storstad) för min V60 bensin kan jag konstatera följande:

2017: Underhållsservice "vanlig" 3 157 kr (slitagekontroll, drivlinekontroll, mjukvara, olja och filter, multifilter)
2018: Underhållsservice "6000 mil" 3 906 kr (slitagekontroll, drivlinekontroll, mjukvara, luftfilter, olja och filter, multifilter)
2019: Anpassad basservice "kört väldigt lite" 1 827 kr (mjukvara, olja och filter)

Nästa servicetillfälle jag ska göra innebär att min bil är +6 år och alltså "kvalificerar" jag mig för en classicservice och det bör bli en vanlig underhållsservice.

På servicen jag gjorde 2019 står det inte angivet på fakturan att någon kontroll gjordes. Dock verkar det ju ändå ingå då jag fick ett serviceprotokoll med ett antal punkter. Till exempel upptäcktes kraftigt snedslitna framdäck.

Det verkar då som att classic-service motsvaras av anpassad basservice - oljebyte och lite kontroller?

Å andra sidan säger Bilbolaget i Gävle "Just nu Volvo Originalservice Classic 2.395 kr för dig med Volvokort!
(ord.pris 3 627 kr) ". Ordinariepriset verkar väldigt högt om det bara är oljebyte.

Helmia säger på sin sida att priset är från 2 995 kr.

Om man jämför ovanstående med Bilias pris på 2 495 kr verkar ju något galet om man förutsätter att Bilia=storstadspriser.

Ytterligare en fundering är ju, såsom jag tolkar Teknikens Världs reportage, att även om jag som kund skippar intervalltilläggen så får jag en stämpel i boken? Det blir således än viktigare att inte bara kolla serviceboken vid köp utan även fakturan.

Någon som gjort en classic-service och har något prisexempel och vad som ingick och vad som händer med ev intervalltillägg?
Användarvisningsbild
av MartinS
#1372591
Priset varierar beroende på bilmodell, kanske har du läst ett ”frånpris” någonstans ?

Classic / essential är helt ok, bra prissatt och behöver ytterligare intervalltillägg göras brukar verkstaden vara glad i att påpeka det.

Kör på du....

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]