Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1371603
Hej!

Jag har nu vid bilens förberedelse för vår/sommar upptäckt några skador på lacken. Precis där taket möter framrutan så är det några stycken 2mm stora stenskott där lite rost och bubblor befinner sig.

Min fråga är, vad har ni för erfarenheter och tips om hur jag bäst bemöter detta? Att slipa och dylikt verkar något för grovt för denna lilla skada? Bilen är Volvo XC60 -MY15

Bild 1 (3 st stenskott, varav 2 med rost samt bubblor i lacken. ca. 2mm diameter)
Bild 2 (Placeringen av stenskott)


Och ja, jag har sett dessa två trådar men tänkte att det kan finnas mer folk och erfarenhet som kan hjälpa till idag.
viewtopic.php?t=137023
viewtopic.php?t=86901


Tack på förhand!
Bilagor
IMG_20200326_143523.jpg
Bild 1 (3 st stenskott, 2mm diameter)
IMG_20200326_143523.jpg (34.46 KiB) Visad 3636 gånger
IMG_20200326_143527.jpg
Bild 2 (Placeringen av stenskott)
IMG_20200326_143527.jpg (59.42 KiB) Visad 3636 gånger
#1371607
För bästa resultat är väl slipning och sen lacka om.. men ska man göra det billigaste-varianten är nog att köpa lackstift(bilens lackfärg) och sedan använda tandpetare eller valfritt föremål som du kan täcka dessa stenskott. EFTER köra 3M stenskottsfilm eller ta eltejp(svart)(som jag använt och suttit sedan september 2019, och klarar handtvätt med avfettning med mera
#1371757
Metod skrev:Hej!

Jag har nu vid bilens förberedelse för vår/sommar upptäckt några skador på lacken. Precis där taket möter framrutan så är det några stycken 2mm stora stenskott där lite rost och bubblor befinner sig.

Min fråga är, vad har ni för erfarenheter och tips om hur jag bäst bemöter detta? Att slipa och dylikt verkar något för grovt för denna lilla skada? Bilen är Volvo XC60 -MY15

Bild 1 (3 st stenskott, varav 2 med rost samt bubblor i lacken. ca. 2mm diameter)
Bild 2 (Placeringen av stenskott)


Och ja, jag har sett dessa två trådar men tänkte att det kan finnas mer folk och erfarenhet som kan hjälpa till idag.
viewtopic.php?t=137023
viewtopic.php?t=86901


Tack på förhand!
Detta måste slipas och grundas ordentligt innan bättringslack. Dom stenskotten har funnits där rätt länge för att orsaka denna rostbildning och omfattning av blåsor som krypit under gummilisten, gissningsvis minst 1-2år. Det är en otroligt vanligt problem på alla nyare Volvos med stenskott rost ovanför rutan och du kan också kolla skärmkanterna fram på din XC60 så kommer du säkerligen se flertalet lackblåsor vid stenskotten som finns där, min rostade när den var 2år gammal. Nu är det iaf galvad plåt så det rostar kanske inte lika fort men det kommer oundvikligen.

Jag satte transparant folie ovanför rutan när min bil var knappt 2 år och den har inte ett stenskott där. Ska byta folien nu för den har blivit ful på ena kanten och den syns bara när man tittar väldigt nära och blir tydligare på bild än i verklighet.

Jag skulle bättrat lacken på din bil och monterat folie omgående efter det.
IMG_7430.JPG
IMG_7430.JPG (249.83 KiB) Visad 3425 gånger
#1371764
dannesk skrev:
Metod skrev:Hej!

Jag har nu vid bilens förberedelse för vår/sommar upptäckt några skador på lacken. Precis där taket möter framrutan så är det några stycken 2mm stora stenskott där lite rost och bubblor befinner sig.

Min fråga är, vad har ni för erfarenheter och tips om hur jag bäst bemöter detta? Att slipa och dylikt verkar något för grovt för denna lilla skada? Bilen är Volvo XC60 -MY15

Bild 1 (3 st stenskott, varav 2 med rost samt bubblor i lacken. ca. 2mm diameter)
Bild 2 (Placeringen av stenskott)


Och ja, jag har sett dessa två trådar men tänkte att det kan finnas mer folk och erfarenhet som kan hjälpa till idag.
viewtopic.php?t=137023
viewtopic.php?t=86901


Tack på förhand!
Detta måste slipas och grundas ordentligt innan bättringslack. Dom stenskotten har funnits där rätt länge för att orsaka denna rostbildning och omfattning av blåsor som krypit under gummilisten, gissningsvis minst 1-2år. Det är en otroligt vanligt problem på alla nyare Volvos med stenskott rost ovanför rutan och du kan också kolla skärmkanterna fram på din XC60 så kommer du säkerligen se flertalet lackblåsor vid stenskotten som finns där, min rostade när den var 2år gammal. Nu är det iaf galvad plåt så det rostar kanske inte lika fort men det kommer oundvikligen.

Jag satte transparant folie ovanför rutan när min bil var knappt 2 år och den har inte ett stenskott där. Ska byta folien nu för den har blivit ful på ena kanten och den syns bara när man tittar väldigt nära och blir tydligare på bild än i verklighet.

Jag skulle bättrat lacken på din bil och monterat folie omgående efter det.
Mja man kanske skulle skaffa en list.

Nuvarande bil köptes i februari och har rullat 11 000 mil, den hade en någorlunda nytt och litet stenskott där med och det lagades omgående. Kommer nog att kolla där då och då när man ändå kör på något snabbvax eller liknande mellan de andra ronderna ;-)
#1371852
Jag hade tagit bort rosten med en punktbläster. Sedan grundfärg, färgen och sist klarlack.
#1372091
Tack för alla svar! Väldigt uppskattat.

Däremot tycker jag de åtgärder som krävs går över min ork och skicklighet, så jag undrar ifall någon har en rekommendation på vart jag kan få detta löst? Jobbar en vanlig verkstad med detta eller krävs ett plåt ställe? Min misstanke är att plåt och lack centerna vill ha väldigt mycket betalt.
#1372519
Du kanske kan leta upp någon spot-repair verksamhet där du bor som kan inspektera och isåfall kanske laga skadorna lokalt. Den knepigaste blir nog den som krypit ner under gummilisten men den kan man böja ur med hårdare maskstejp eller liknande för att komma åt.
Hylsan i vinkel vx

Den kanske passar på äldre?

Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]