Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Murre94
#1371133
Halloj! Är det någon mer som har problem med vindkänslig v60? Min är vindkänslig och det behöver inte ens blåsa mycket för att den ska vingla i sidled. Det är väldigt irriterande och kan till och med kännas lite läskigt när det blåser ute och man kör om någon bil på motorväg tex. Har provat alla möjliga däcktryck och det blir ingen skillnad så det är inte problemet. Har gjort hjulinställning och har nya däck, ingen skillnad där heller. Någon som har något tips på vad det kan vara?
av Millea
#1371167
Hej! Vad långt har din bil gått?
1: Det första jag tänker på är att det kan vara de stora främre bussningarna i bakvagnen som är dåliga.
De brukar behöva bytas vid ca 15000 mils intervall och då ska hjulinställning görs samtidigt .

2: Har din bil gått långt så kan det vara stötdämparna som börjar ge upp. Det kan hända vid ca 20-25000 mil och uppåt.

3: Vad har du för däck?
Är det nya däck av ett känt märke? Vissa däck kan ha hemska köregenskaper...
av Murre94
#1371194
Millea skrev:Hej! Vad långt har din bil gått?
1: Det första jag tänker på är att det kan vara de stora främre bussningarna i bakvagnen som är dåliga.
De brukar behöva bytas vid ca 15000 mils intervall och då ska hjulinställning görs samtidigt .

2: Har din bil gått långt så kan det vara stötdämparna som börjar ge upp. Det kan hända vid ca <a href="tel:20-25000" data-original-title="" title="">20-25000</a> mil och uppåt.

3: Vad har du för däck?
Är det nya däck av ett känt märke? Vissa däck kan ha hemska köregenskaper...
Min bil har gått 11.300 mil cirka och jag köpte nya däck den här vintern. Nokian Nordman. Bussningarna ska tydligen se bra ut enligt både besiktingen och en volvomek. Men dom kanske kan va dåliga ändå? Stötdämparna borde det ju inte vara än kan man ju tycka..
Användarvisningsbild
av MartinS
#1371202
Vänta och se hur det känns med sommardäcken. Vinterdäck och framförallt mjuka Nokian kan ju vara lite svajjiga.
av Murre94
#1371204
MartinS skrev:Vänta och se hur det känns med sommardäcken. Vinterdäck och framförallt mjuka Nokian kan ju vara lite svajjiga.
Ja ska nog byta till sommardäck i helgen, får se om det blir bättre :-)
av III
#1371239
Blir den inte bra med sommardäck och bussningarna är bra så tänker jag hjulinställning.
av Murre94
#1371256
III skrev:Blir den inte bra med sommardäck och bussningarna är bra så tänker jag hjulinställning.
Hjulinställning gjordes för cirka 1 månad sen och det hjälpte tyvärr inte
Volvo v60 2022 plåtskada

Hade det varit min bil hade jag inte varit nö[…]

Det var i något högre hastigheter ljude[…]

Ok, tack så mycket, det ska vi se om vi hitt[…]