Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ridax
#1370213
I höstas slutade kupéfläkten att fungera helt och byttes till en ny till en kostnad runt 25,000 inkl fläkt. Nu har den lagt av igen! Hur sannolikt är det att det är den igen och hur lång garanti är det på delar och kommer ev garanti även omfatta arbetet som är den stora kostnaden? Hur mäter man om det kommer fram ström till fläkten? Har för mig att man via hastighetsmätarpanelen (som har ett finare volvonamn som jag inte kommer ihåg just nu) kan komma åt kontaktstycket för fläkten?
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1370223
25 000?

Du har säkerligen nån typ av garanti på utförd reparation, men har du betalat 25 000kr så är det nog tveksamt om det fungerar så. Det är nämligen ett överpris av enorma proportioner.
Användarvisningsbild
av C.W.
#1370265
testat säkring #11 i motorrummet?
Eventuellt i Motorrummets kallzon #6 om din bil har start/stopp
(Kupéfläkt)
av Snusofsweden
#1370272
Det skulle även kunna bero på fläktmotståndet som sitter monterat strax över gaspedalen in mot mitten till.
De fall jag råkat ut för så har det varit fläktmotståndet som varit problemet, dock aldrig en säkring i mina fall.
av nordlock
#1370286
Hej hade en s80 2008 där gick den sönder 5 gånger tur det var under garantitiden blev lovad garantin så länge jag ägde denna(men inget papper på detta) men sålde bilen.
av ridax
#1370297
När fläkten dog i höstas så försökte jag kolla säkringen i kallzon men gav upp efter ett par gånger. Den sitter inte lätt till och servicetekniker trodde inte så mycket på säkringen och dessutom verkar det lättare att mäta spänningen fram till fläkten.

Fläktmotståndet är ju tänkbart men den går inte på någon hastighet.

Vad jag har hört så är kupé fläkten det som man börjar med när man bygger bil. Sedan bygger man allt runt omkring den, så det är mycket att plocka isär för att byta. Vad har andra betalt för byte av kupéfläkt?
Senast redigerad av 2 ridax, redigerad totalt 0 gång.
av Snusofsweden
#1370370
Det skulle mycket väl ändå kunna vara fläktmotståndet, antingen går inte fläkten alls eller så blåser den på för fullt - jag har varit med om båda sakerna flertalet gånger under mina år som tekniker på Volvo. ;)

(Dock är det inte sagt att det inte är fläkten, men ett motstånd kan du byta själv, om inte annat bara testa köpa och koppla in kablaget i ett nytt motstånd och se om det hoppar igång, annars bara lämna tillbaka)
av ridax
#1370399
Ser du fläktmotståndet som troligare än en ny kupéfläkt? Om jag lämnar in bilen för garantibyte av fläkten så åker man ju på felsökningsavgift om det inte är fläkten (fast på köpet får man ju veta vad det är för fel). Hur lätt är det att byta flätmotståndet? Tycker man ser några rejält tilltufsade forumister efter sådana byten.... Lämnar trasigt fläktmotstånd felkod i Vida?
Användarvisningsbild
av Cotag
#1370402
Antar att du sett den här länken om det nu är "motståndet"? viewtopic.php?f=70&t=146515
av ridax
#1370405
Finns det något bra sätt att mäta/prova om det är fläkt eller fläktmotstånd?

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...