Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Snusofsweden
#1370501
Personligen tycker jag att motståndet är OK att byta, men då har jag redan bytt ett stort antal sådana.

Det fanns en tråd jag läste igår om fläktmotstånd, och det är Cotag som gjorde den (han lade in en länk här). Där i fanns en beskrivning från VIDA hur man går tillväga. Två jobbiga moment är att få loss kontaktstycket och sedan att få bort själva motståndet, men allt som allt för mig tar det max 20 minuter.

Är du händig själv och tror att du skulle klara av ett sådant byte?

Jag tror att fläktmotståndet kan visas i VIDA, dock brukade jag alltid ha ett motstånd liggandes som jag testade att byta med direkt då uppkopplingen inte alltid var optimal. Om man kan mäta sig till det vet jag inte, men som sagt, är du händig själv så kan du testa koppla in ett nytt motstånd vid sidan om och testa om fläkten går igång
av ridax
#1370507
Jag satsar nog på att byta fläktmotstånd först då. Vore skönt att slippa lämna in bilen just nu. Jag såg beskrivningen från Vida och jag är bara tveksam över den bilden där det ser ut som en kniv. Skall man staba mattan och skära ut ett hål i den eller vad betyder den illustrationen? Kanske uppenbart när man väl kommit så långt, men inte nu medan jag går igenom proceduren i huvudet.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1370522
Googlar man lite så hittar man exempelvis denna sida med bild på ett schema där en gul/röd kabel bör vara + till fläktmotorn. https://www.matthewsvolvosite.com/forum ... hp?t=84005
Tittar vi på bilderna från den andra tråden här på forumet så finns det en gul/röd kabel i kopplingsdonet till "fläktmotståndet". -Gissningsvis- kan man mäta spänningen på den kabeln när fläktmotorn normalt skulle snurra. Är det ingen spänning där så -bör- det ju vara fel på något annat än fläktmotorn.
gulröd.JPG
gulröd.JPG (65.59 KiB) Visad 801 gånger
gulröd2.JPG
gulröd2.JPG (101.54 KiB) Visad 801 gånger
av Snusofsweden
#1370536
Min rekommendation är att du skär i mattan så pass att du kan bända ner den och enklare få ut motståndet, när det nya väl är på plats sen om du byter det rakt sv så kan du vika tillbaka mattan och eventuellt sätta en bit dubbelhäftande tape om du vill (för det "kosmetiska"). Tips är att använda en polygrip för att vrida loss den och när den ska dit, se bara till att motståndet sitter som det ska innan du vrider fast den. Det är enklare än man kan tro :)
av ridax
#1370573
4/31 i Cotags bild är väl fläktmotståndet? I så fall verkar ju ledare svart/vit gå från fläktens jord till fläktmotståndet, violet är kontrollsignal, helsvart är jord och gul/röd är +12V. Om man mäter upp 12V på gul/röd så vet man att säkringen är hel, men det kan väl fortfarande vara atingen fläkten eller fläktmotståndet som är trasigt då de matas av samma ledning i princip. Vad man skulle vilja är väl att jorda svart/vit (t.ex. genom att bygla svart/vit och svart) så borde fläkten gå på max? Finns det utrymme att mixtra med kontakten och få in en pinne för att jorda svart/vit?

Vad är det man skall göra med kniven? Trodde det var en matta man skulle igenom, men mattan verkar inte gå så långt upp och är ändå undvikt på bilden, så vad är det man gör med kniven?

Bild
av ridax
#1370606
Några bra tips på att lossa gaspedalen? Tre muttrar verkar den sitta i. Rejält långa skuvfästen också, så lär kräva förlängda hylsor, eller?

Har fått bort plasten och ser att det man skall skära bort antagligen redan är bortskuret sedan tidigare.
av Snusofsweden
#1370722
De tre muttrarna får du loss med långhylsa 10mm och en/två förlängare, sen bara lossa kontaktstycket till pedalen.

Då låter som att någon redan varit där och kontrollerat tidigare, kan det vara så att teknikern kollade det innan det blev ett fläktbyte?
av ridax
#1370772
Det gick bra att få loss gaspedalen (fast bävar lite inför att få fast översta muttern igen). Lite pilllande blev det innan man fick loss sladden, men när det väl var gjort så var det lätt att bygla svart och svart/vit i sladden och fläkten hoppade igång, så det bevisar väl att det behövs ett nytt fläktmotstånd.

Nu kommer vi till kapitel 2.... få loss fläktmotståndet. Jag förstår varför man ser blodvite på bilderna. Tur vi har plåster hemma. Hur skall jag få bort det eländiga motståndet, det gör våldsamt motstånd. Försökte med polygrip men verkar jättesvårt. Får knappt in polygripen och ännu mindre plats att snurra runt den. Försökte med en annan tång med ännu sämre resultat.

20 minuter för byte av fläktmotstånd... Är full av beundran om någon klarar det.
av ridax
#1370781
Så, nu har jag fått loss motståndet. Polygrip var det rätta verktyget Gjorde misstaget att vilja greppa om "handtaget" på ovansidan. Greppar man med polygrip över hela klumpen så fungerar det bättre.

MEN... hur går jag ut prylen ur "grottan". Har alltså fått ut det ur hålet så det ligger löst i grottan och skramlar, men kan inte hitta något sätt att lirka ut det. Har ni andra också råkat på detta som ett besvärligt moment eller är det jag som inte hittar rätt väg?
av ridax
#1370806
OK, nu har jag äntilgen fått ut alltihop. Då skall jag bara köpa ett nytt fläktmotstånd, så får vi se.... Om det inte vore för att jag inte vill åka till stan just nu, så skulle jag aldrig göra detta arbetet för att spara en tusenlapp.
Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]