Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Eldberg
#1369634
Jag misstänker att batteriet i min V60 -15 är på väg att ta slut. Dels funkar inte start/stopp, dels går det inte att köra parkeringsvärmaren mer än fem minuter förrän den stänger av och varnar för låg spänning.

Nu kopplade jag en laddare till batteriet. Laddaren är en CTEK 90 (ca 10 år gammal) som har tre lägen: litet batteri, bilbatteri och frostläge. Körde på billäget och lät den stå på i 12 timmar. Den markerar fortfarande att batteriet inte är fullt. Körde ytterligare ett par timmar på frostläge, utan avläsbart resultat.

Efter denna laddning funkade start/stopp i ett par dagar, inte mer. Jag kör oftast korta sträckor, typ 3 mil. Har aldrig haft problem att starta bilen. Men tycker det är konstigt att batteriet inte blir fullt trots lång laddning. Dags att byta?
av Buckshot
#1369637
Säkert. Samma symptom som jag hade. Det finns ju ett testverktyg som verkstäder använder. Mitt var 73%. Rådet var att byta batteri.
Användarvisningsbild
av Eldberg
#1369651
Tack för svaren! Undrar vad man ska köpa. Det står bara VOLVO och en massa siffror på mitt nuvarande batteri, men jag tror inte att det är Volvo som har tillverkat det. Ska man satsa på Bosch, Varta eller vad? Borde gå att få tag på ett bra batteri utan att betala vad Volvoåterförsäljarna begär, typ över 2000 pix.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1369653
Många byter till Biltemas AGM-batteri.
Hur dessa funkar i praktiken har jag dock ingen aning om...
Användarvisningsbild
av leiwi
#1369656
fjohan82 skrev:Många byter till Biltemas AGM-batteri.
Hur dessa funkar i praktiken har jag dock ingen aning om...
Precis Biltemas AMG har 3 års garanti och ett vettigt pris
Användarvisningsbild
av SvenB
#1369662
När det talas om batteribyte i bilar med "Start-Stopp" talas det, vad jag har sett, bara om huvudbatteriet. Bör man inte byta hjälpbatteriet samtidigt?
Användarvisningsbild
av leiwi
#1369721
SvenB skrev:När det talas om batteribyte i bilar med "Start-Stopp" talas det, vad jag har sett, bara om huvudbatteriet. Bör man inte byta hjälpbatteriet samtidigt?
Nej batterierna har så annorlunda livsvillkor så det är nog inte nödvändigt , Det batteriet som många kallar " Start-Stopp batteri" har ju bara till uppgift att hålla spänningen uppe i "datasystemet" så att inte spänningen inte dippar ner vid start av motorn med startbatteriet .
Därför sker ingen direkt stor belastning på start -stop batteriet till skillnad från startbatteriet
Köpråd

Hej jag funderar på att köpa en ny bil.[…]

Dörrlås V-fram

Hej. Kolla kabelhärvan mellan karossen och d&[…]

Köpråd V60 etanol

Köp en nyare Saab istället, fullt med 9-[…]

Nytt avgasrör B234F

Behövde inte dom grejerna som var slut p&arin[…]