Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Eldberg
#1370669
Tack C.W. det var en riktigt br film. Visserligen inte exakt likadan bil men killen visade allt väldigt tydligt, till skillnad från en del andra Youtube-filmer jag hittat. Nu gör jag paus i arbetet eftersom bilen måste funka fram till söndag eftermiddag… Sen får vi se om jag lyckas!
av Tompan60
#1370704
Bra film. Satt in lika långt batteri som på filmen. Men mindre pyssel. Har inte BMS (batterivakt) på min 2008 så mer plats i lådan. Men bra system att man kan byta själv. Man slipper åka in på verkstad och gifta in batteriet som på BMW och Audi till en kostnad lika hög som batteriet.
Användarvisningsbild
av Eldberg
#1370962
Hosianna! Jag har lyckats byta batteriet. Det var rätt trixigt särskilt med alla kablar som satt i vägen och metallgrejen som förankrar batteriet - mina händer är för stora för att komma ned och få grett om den. Blodvite uppstod. Men nu är det nya batteriet på plats och vid prov startade motorn.

Tack alla som hjälpt till med råd och rön!
Användarvisningsbild
av Eldberg
#1370964
Nu är bara frågan om jag måste besöka en verkstad för att göra en "kalibrering" av elsystemet. Det stod något om det nånstans.
av frippe64
#1370973
Eldberg skrev: sön 22 mar 2020, 16:13 Nu är bara frågan om jag måste besöka en verkstad för att göra en "kalibrering" av elsystemet. Det stod något om det nånstans.
Nej.
Användarvisningsbild
av Jacke12
#1372601
Eldberg skrev:Hosianna! Jag har lyckats byta batteriet. Det var rätt trixigt särskilt med alla kablar som satt i vägen och metallgrejen som förankrar batteriet - mina händer är för stora för att komma ned och få grett om den. Blodvite uppstod. Men nu är det nya batteriet på plats och vid prov startade motorn.

Tack alla som hjälpt till med råd och rön!
Drabbas bilen av "minnesförlust" vid batteribyte? Alla inställningar etc.. Eller hjälper extra batteriet till med detta?
av micke59
#1372728
Min behöll alla inställningar när jag bytte, tror inte ens jag behövde kalibrera fönsterhissarna.
Användarvisningsbild
av Jacke12
#1372843
micke59 skrev: fre 03 apr 2020, 07:18 Min behöll alla inställningar när jag bytte, tror inte ens jag behövde kalibrera fönsterhissarna.
Japp, borde ju vara så. Eftersom ett till batteri finns som "håller strömmen" så länge.
Användarvisningsbild
av Vojje
#1372900
jag har förvisso en S80 my -01, men efter de gånger jag haft batteriet bortkopplat har aldrig fönsterhissarna behövts kalibreras...

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]