Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1369348
@PVbergqvist,
Jag ser att du skrivit såhär i en annan tråd igårkväll och det var antagligen menat som svar till mig i denna tråden?:
"Bilen står påvolvo svårt att komma åt? Fösäkringsbolaget tror ochså på egrkylet men nu har de kört nio mil med bilen trasig enligt on call. Så nu är nog motorn trasig med!?"

9 mil är kanske vad verkstan tyckte behövdes för att bilen skulle visa symptom, jag kan hålla med om att det låter långt. Skulle det visa sig vara EGR-kylaren som läcker så -tror- jag inte maskinen tagit någon skada av att några deciliter kylarvatten gått igenom den. Skulle dom däremot kört den tom på kylarvätska vid provkörningen så är läget såklart ett annat.
Har du pratat med verkstan bilen står på idag?
#1369371
Hej varit på volvo idag och hört hur det går med bilen ,nu sprutar det vatten rakt upp ur expansionskärlet har aldrig hänt innan bilen provkördes 9mil! Har det funnits något läckage förut så har det blivit minst 10g.g.r värre nu kan ju inte jag kolla vad de gjort. Går ej köra med bilen överhuvudtaget,de har bokat motorrep 25 April. De prioriterar detta tack så mycket. Står utan bil Nötter.
#1369374
Buckshot skrev: tor 12 mar 2020, 12:16 Jag har en tid bokad om ett par veckor. Kanske man skulle hoppa över den där ombyggnaden?
Man är väl inte tvingad...?
Min bil gick helt prickfritt innan jag med mycket ångest (nåja..) lät min PST bygga om den enligt återkallelsen.
Den rullar såhär några hundra mil efteråt precis lika bra som innan, så dessa fel som uppkommer drabbar inte alla. :-)
#1369378
fjohan82 skrev: tor 12 mar 2020, 17:48
Buckshot skrev: tor 12 mar 2020, 12:16 Jag har en tid bokad om ett par veckor. Kanske man skulle hoppa över den där ombyggnaden?
Man är väl inte tvingad...?
Min bil gick helt prickfritt innan jag med mycket ångest (nåja..) lät min PST bygga om den enligt återkallelsen.
Den rullar såhär några hundra mil efteråt precis lika bra som innan, så dessa fel som uppkommer drabbar inte alla. :-)
Frågan är om man ska chansa på att bilen inte börjar brinna eller att chansa på att ovanstående problem inte drabbar mig. Sådana här bekymmer fanns inte tidigare som Hondaägare :-/
#1369380
Ja, det kan ju bli hur som helst tyvärr.
Jag var till England/Irland/Skottland under tiden jag väntade på att få nytt besked på när bilen skulle in och det gick ju bra, utan någon brand...
Senast redigerad av 1 fjohan82, redigerad totalt 0 gånger.
#1370202
PVbergqvist skrev: ons 11 mar 2020, 21:29 Hej! ny på forumet men inte på volvobilar. Skruvat mycke med olika volvo ägt ett 15tal samt kört rally under 70talet med alicens de sista årren . Jag har hitils varit ganska nöjd med kvaliten men det verkar vara mest problem med nyare modeller. Lag köpte för 2 år sedan en fin v :-( :-( 60 med 5800 mil på mätaren. Den har gått snålt ca 048/mil under de 5000 mil jag kört. mest långa resor runt 30mil. Men sen fick jag ett brev om återkallelse från volvo i höstas de skulle bara kolla om den var i riskzonen att börja brinna. det gjordes uppdatering av mjukvara ochså. sedan var bilen inne för ombyggnad av kylsystem för EGR ventil. Sedan är den inte sig lik när man kör kan den larma stanna fyll på vatten i kylsystemet ,men när man öppnar locket för att fylla på pyser det lite grann ej varmt. och vattnet som var 1-2cm under minnivån är tillbaka finns inte mycket plats att fylla på. Likadant pys om bilen står en vecka nivån uppför sig likadant. efter2-5mil återkom problemet likadant blev oftare efter hand. Jag lämnade bilen på lokal verkstad som är 100% trovärdig vi testade gemensamt om det fanns koloxid i systemet vilket det inte var! bilen lämnades in på volvo i vetlanda dagen efter körde direkt dit. volvo felssökt bilen kört 90km enligt Volvo on call! Ringer och säger att jag inte får köra med bilen då topplocket eller packningen sönder.nu säger dom att de vill ha ett skadenummer från försäkringsbolaget. vilket de fått men jag tror att de sitter och gissar fem fel på fikarasten det här stämmert inte. Det kan hända att motorn gått sönder om man kör 90 km utan att fylla på vatten. Funderar på att ta ett förnyat prov på kylvätskan med kompisens hjälp. Vad tycker ni. PS. Kompisen bil XC70 med samma motor gjorde samma uppdatering slutade fungera helt efter 2 veckor.Fel på EGRventil sa volvo. Byttes till reducerat pris.
Senast redigerad av 1 grahnen, redigerad totalt 0 gånger.
#1370534
Har inte hört av verkstaden eller länsförsäkringar på några dagar vill ha 7000kr i självrisk maskinskada volvoverstaden har inte velat prata om orsak. Hur kan det komma sig att ett stort antal volvo D4 går sönder strax efter verkstadsbesök just nu har kört totalt 5000 mil utan fel. Ska vi betala Volvos felaktiga ingripande som vi inte bett om? Samma som med oprövat influensavaccin en del blir aldrig bra efter den behandlingen. :-(
#1371192
Om man tittar 4-6 minuter in i den här filmen så ser man hur insugsrör och kanaler i topplocket kan se ut på en D4 VEA.
Det där råder såklart inte några kylslangar och mjukvaruuppdatering på.

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]