Jag bytte belägg bak (hade liggandes), jag bör egentligen byta skivor också.
Men har problem med att bromsarna ligger an.
Har efteråt bytt bromsvätska hos en mek som använde maskin med tryckluft.
När jag bytte belägg tog jag loss motorerna och skruvade tillbaka kolven för hand.
När jag bytte vätskan hos meken (efter bromsbeläggen byttes) backade han motorerna med sin dator för beläggbyte och körde ut dom igen.
Glidpinnarna löper fritt och bra.
Motionerat oket genom att ha tryckt ut dom nån cm med pedal och skruvat tillbaka med skruvtving 3 ggr. Går rätt enkelt att skruva tillbaka.
Tagit loss metallblecken och rengjort under med stålborste.
Ser ut såhär nu. Fälgarna blir inte så varma men när jag snurrar hjulet för hand stannar det ganska fort. Vad mer kan jag kolla?
Är det P-bromsen som strular?
Re: Anliggande bakbroms
Postat: sön 01 mar 2020, 18:10
av Perra83
Beläggen måste slita in sig efter kanterna på skivorna innan dom går fritt. Skivorna ser väldigt slitna ut. Minsta godkända tjocklek en 10mm. En ny skiva är 11mm.
Jag mätte vid något av bytena och då var skivorna för tunna. Längst in i gapet på ett vanligt skjutmått brukar det vara som ett hål. Det "hålet" går att ha över rostkanten och sedan mäta. Eller bara slipa bort rostkanten.
Re: Anliggande bakbroms
Postat: sön 01 mar 2020, 20:24
av robert123
Jag såg nu att jag råkat svara i en annan tråd.
Tyvärr såg det ut såhär under på båda sidor. (bild från tidigare, när jag tog av motorn). Nån måste ha haft av den tidigare, borde väl inte ha ärgat såhär annars?
Hur vet man om oken är av stål eller alu?
När jag pumpade ut kolven på varje sida (ca 1cm) så tyckte jag knappt att nivån sjönk i bromsvätskebehållaren. Normalt?
Re: Anliggande bakbroms
Postat: sön 01 mar 2020, 20:29
av Erik Å
fjohan82 skrev: ↑sön 01 mar 2020, 19:20
Hur mäter man lättast tjockleken på skivan?
Ett vanligt skjutmått lär ju inte fungera om skivan har en "slitkant" lägst ut.
Man kan hålla t.ex. en 2-krona på vardera sidan av skivan och mäta totaltjockleken med skjutmåttet. Och sen mäter man myntens tjocklek och subtraherar bort den..
Du borde nog slipa bort rosten på okhållarna på ytorna där glidblecken ligger an, annars kläms bromsbeläggen fast mellan blecken..
Re: Anliggande bakbroms
Postat: tis 03 mar 2020, 19:27
av robert123
Nu testade jag backa motorerna genom att sätta dom i serviceläge med en dator jag lånat. Bromsarna ligger fortfarande på lika mycket.
Då måste det ju vara antingen att oken strular (kolven) eller att nya beläggen inte slitit in sig ännu eller?
Re: Anliggande bakbroms
Postat: tis 03 mar 2020, 20:01
av GT-mannen
fjohan82 skrev:Hur mäter man lättast tjockleken på skivan?
Ett vanligt skjutmått lär ju inte fungera om skivan har en "slitkant" lägst ut.
Bör man investera i ett sådant här? https://verktygsboden.se/fyndhoerna/dig ... 7fEALw_wcB
Det finns skjutmått som klarar av att mäta slitna bromsskivor.
Vi säljer liknande på jobbet, men de har då betydligt högre kvalitet och kostar därför 3-4 gånger mer än Biltemas.
/Håkan
Re: Anliggande bakbroms
Postat: ons 04 mar 2020, 00:05
av Cotag
Vid jämförelse av belägg till min bil så såg jag att man från något chassi.nr har olika belägg bak. Skillnaden är -minst- att tjockleken är ändrad 1 mm. Det är inte detta som ställer till det för en del här på forumet? För tjocka belägg som nästan passar och sen går varma tänker jag då.