Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1366185
Blir det axiellt tryck på motorns axel? När man roterade tillbaka kolven via Torx T40, eller XZN8-skruven så rörde sig bara skruven, inte plattan. Jag tänker på om det är därför motorn kan lossna?

Nedan är en bild på hur fästet ser ut nu (andra skruvens öra är helt). Jag rengjorde och smorde o-ringen med silikonfett.
Bilagor
IMG_5362.JPG
IMG_5362.JPG (784.96 KiB) Visad 885 gånger
IMG_3865.JPG
IMG_3865.JPG (965.01 KiB) Visad 886 gånger
#1366360
Hittade denna video med ;-)
#1367033
Missade faktiskt de sista bilderna och ja det kan absolut hålla det där, men för 500kr så varför chansa, du får du en begagnad med frakt från te.x jb bildemo från en bil som rullat under 2000 mil. Då har man en som man kan lita på och slipper få eventuella problem med. Hade själv inte vågat bege mig på de europaresorna med det där ändå.

Min motor lossnade och satte sig mycket lite på tvären och då sket det sig, har faktiskt med ett sådant kablage i bilens bagage alltid så kan man laga lika snabbt som man kan köpa ett 9v batteri och det strular. Kollade faktiskt på just dessa motorer och skruvar innan vi slog till på bilen, hade de sett ut sådär hade jag avstått eller begärt en summa avdrag för att byta motorerna.
#1367379
Jag har sett att man kan köpa beggade och fina motorer för 500-ingen och det tänker jag göra när jag byter till sommardäcken igen. Är det möjligt att byta clipset som är så rostigt, det som sitter vid skruven man roterar tillbaka kolven med? Tänker att det kanske rostar sönder till slut.

@micce1980
Vad är det som gör att man behöver 9V- batteriet om man nu blir stående med kärvande p-bromsar? Är det att man får felmeddelande och man inte kan driva motorn från vanliga P-bromsknappen om elmotorn nu skulle lossna av misstag?

Jag menar, om man blir stående pga elmotorn lossnat så kan man ändå inte släppa kolven eftersom motorn trillat av från oket, då spelar det ingen roll vart strömmen kommer ifrån.
#1367385
robert123 skrev: Vad är det som gör att man behöver 9V- batteriet om man nu blir stående med kärvande p-bromsar? Är det att man får felmeddelande och man inte kan driva motorn från vanliga P-bromsknappen om elmotorn nu skulle lossna av misstag?

Jag menar, om man blir stående pga elmotorn lossnat så kan man ändå inte släppa kolven eftersom motorn trillat av från oket, då spelar det ingen roll vart strömmen kommer ifrån.
Släpper/glappar p-bromsen som den gjorde för mig kunde jag med ena handen hålla den på plats och sätta kablarna på plats med den andra och kunde sedan köra hem. Att jag har kabelstumpen med är mest för att om den behövs så finns den där och behöver jag smörja bromsarna eller byta något i framtiden ligger den där.

Lossnar hela motorn får man så klart ta bort den och hoppas att ens verktyg man har med passar för att skruva tillbaka läget på p-bromsen eller hålla den på plats så gott det går.

Äh, det händer bara om man har rejäl otur om sakerna är i ordning men strul med p-bromsar läser jag om allt oftare då folk tyvärr "gör fel"
#1388872
Nu fick jag problem, höll alltså knappt ett halvår. Det var dock inte den sidan där örat hade pajat, utan motsatt sida som strular (med hel elmotor).

P-bromsen ligger på höger bak, får inte loss den. Anlägger jag P-bromsen så fortsätter den gå 10-15 sekunder till och det knastrar, jag antar att den 12-tandade tappen på elmotorn inte klarar av att greppa i den rostiga skruven som styr okets kolv. Ska nu köpa två nya ok och byta bägge bak.

Frågan är, hur får jag loss bromsoket nu? Sitter som bara den, går inte att dra loss då p-bromsen ligger an. Får inte loss den ena Torx30-skruven på elmotorn heller pga svårt att komma åt, tänkte att jag skulle försöka skruva tillbaka kolven med en tång eller något.
#1388896
robert123 skrev: sön 05 jul 2020, 12:42 Nu fick jag problem, höll alltså knappt ett halvår. Det var dock inte den sidan där örat hade pajat, utan motsatt sida som strular (med hel elmotor).

P-bromsen ligger på höger bak, får inte loss den. Anlägger jag P-bromsen så fortsätter den gå 10-15 sekunder till och det knastrar, jag antar att den 12-tandade tappen på elmotorn inte klarar av att greppa i den rostiga skruven som styr okets kolv. Ska nu köpa två nya ok och byta bägge bak.

Frågan är, hur får jag loss bromsoket nu? Sitter som bara den, går inte att dra loss då p-bromsen ligger an. Får inte loss den ena Torx30-skruven på elmotorn heller pga svårt att komma åt, tänkte att jag skulle försöka skruva tillbaka kolven med en tång eller något.
Köp en lång Torx30 då ska du ligga under bilen inte så svårt! Jag hade en kort Torx30 det var en lördag eftermiddag. Då tvingade jag vänta tills på måndag för att köpa den långa Torx30 på mekonmen. Sen gick det perfekt. Bromsok du kan köpa begagnad som inte gått så långt. Bättre köpa komplett!
Lycka till
#1388902
Solomon skrev: sön 05 jul 2020, 14:11
robert123 skrev: sön 05 jul 2020, 12:42 Nu fick jag problem, höll alltså knappt ett halvår. Det var dock inte den sidan där örat hade pajat, utan motsatt sida som strular (med hel elmotor).

P-bromsen ligger på höger bak, får inte loss den. Anlägger jag P-bromsen så fortsätter den gå 10-15 sekunder till och det knastrar, jag antar att den 12-tandade tappen på elmotorn inte klarar av att greppa i den rostiga skruven som styr okets kolv. Ska nu köpa två nya ok och byta bägge bak.

Frågan är, hur får jag loss bromsoket nu? Sitter som bara den, går inte att dra loss då p-bromsen ligger an. Får inte loss den ena Torx30-skruven på elmotorn heller pga svårt att komma åt, tänkte att jag skulle försöka skruva tillbaka kolven med en tång eller något.
Köp en lång Torx30 då ska du ligga under bilen inte så svårt! Jag hade en kort Torx30 det var en lördag eftermiddag. Då tvingade jag vänta tills på måndag för att köpa den långa Torx30 på mekonmen. Sen gick det perfekt. Bromsok du kan köpa begagnad som inte gått så långt. Bättre köpa komplett!
Lycka till
Tack, jag läste igenom din tråd och såg att du hade haft samma problem som mig. Ska testa med en lång torx30 och se om jag får loss den då. Dina ok såg till och med värre ut än mina. Körde du med stor torx (40?) på oket sedan när du fick loss motorn för att backa kolven?
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]