Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av klirre
#1367418
Buckshot skrev: lör 29 feb 2020, 00:12 Ja antagligen är det batteriet. Jag tycker det är dåligt att kränga en bil med defekt batteri. Detta är en bil som är uttagen okt 2016, körd 1700 mil och avställd det senaste året. Jfr med min gamla bil uttagen juli 2013 körd 12000 mil och idag så är batteriet fortfarande ok.
Det var likadant för mig när jag köpte min V60, den hade stått i bilhall i 6 månader vilket tog död på batteriet. Klaga hos ÅF alternativt köp ett nytt batteri och sätt dit själv. Jag gjorde det senare eftersom närmsta ÅF som ville ta i ärendet låg 25 mil bort.
av S80beat
#1367425
Är det dieseldrivna motor/kupe värmaren du menar ? I mitt fall har jag inte kunnat starta denna alls ibland då den varnat för låg batterinivå. Borde inte motorvärmaren i såfall bli varnad och stänga ner sig själv så fort den känner av att batterinivån börjar sjunka - det gör i alla fall bilstereon när den är på efter en stund när motorn är avstängd .
Dessutom är väl bilen Start/Stop och har därmed ett extra (mindre) batteri för att säkerställa start. Tyvärr är detta ganska vanligt för mig då jag kör sällan och då oftast korta sträckor,men bilen har alltid startat.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1367430
Buckshot skrev:Ja antagligen är det batteriet. Jag tycker det är dåligt att kränga en bil med defekt batteri. Detta är en bil som är uttagen okt 2016, körd 1700 mil och avställd det senaste året. Jfr med min gamla bil uttagen juli 2013 körd 12000 mil och idag så är batteriet fortfarande ok.
Felet bör lämpligen räknas som ursprungligt så de åker på att ersätta dig för det. Ponera att du mätt upp batteriet och visat att det inte är helt ok när du tittade på bilen hade de säkert bytt ut det men den ska snabbt in och ännu snabbare ut ur hallen och allt annat är bara kostsamt. Mitt på en 2014 och 11 000 mil är det som satt i när bilen levererades är helt ok så det handlar lite om hur förra ägaren brukat bilen skulle jag tro och en flitigt använd värmare under 1700 mil och ett års avställning gör sitt, finns de här som tagit slut på ett batteri på mindre tid än så :-/

Men ring upp de, i värsta fall har du 25 mil resa för ett nytt batteri även om jag hellre kohandlat och valt att få en överföring även om inte på fulla beloppen för att slippa köra och bekosta bränslet. Fast frågan är ju om det inte är så att det är upp till dem att lösa helt på valfri sätt och att de to.m kan välja att få bilen hämtad av bärgare till sig och tillbaka om de så önskar även om det är ett osannolikt alternativ?
av Buckshot
#1367439
S80beat skrev:Är det dieseldrivna motor/kupe värmaren du menar ? I mitt fall har jag inte kunnat starta denna alls ibland då den varnat för låg batterinivå. Borde inte motorvärmaren i såfall bli varnad och stänga ner sig själv så fort den känner av att batterinivån börjar sjunka - det gör i alla fall bilstereon när den är på efter en stund när motorn är avstängd .
Dessutom är väl bilen Start/Stop och har därmed ett extra (mindre) batteri för att säkerställa start. Tyvärr är detta ganska vanligt för mig då jag kör sällan och då oftast korta sträckor,men bilen har alltid startat.
Ja det är den dieseldrivna jag menar. När jag skulle starta så fick jag meddelande att den hade stängt av sig pga låg batterinivå. men det hjälper ju inte eftersom den tydligen stängde av sig för sent.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1367443
Buckshot skrev: lör 29 feb 2020, 10:00
S80beat skrev:Är det dieseldrivna motor/kupe värmaren du menar ? I mitt fall har jag inte kunnat starta denna alls ibland då den varnat för låg batterinivå. Borde inte motorvärmaren i såfall bli varnad och stänga ner sig själv så fort den känner av att batterinivån börjar sjunka - det gör i alla fall bilstereon när den är på efter en stund när motorn är avstängd .
Dessutom är väl bilen Start/Stop och har därmed ett extra (mindre) batteri för att säkerställa start. Tyvärr är detta ganska vanligt för mig då jag kör sällan och då oftast korta sträckor,men bilen har alltid startat.
Ja det är den dieseldrivna jag menar. När jag skulle starta så fick jag meddelande att den hade stängt av sig pga låg batterinivå. men det hjälper ju inte eftersom den tydligen stängde av sig för sent.
Två alternativ finns: Stödladda batteriet som en tillfälligt avhjälpande åtgärd alt. byta batteri.
Värmaren äter många gånger batteri, stödladdar man inte brukar (inte alltid) batteriet ta stryk och livslängden förkortas.
av Buckshot
#1367461
fjohan82 skrev:
Buckshot skrev: lör 29 feb 2020, 10:00
S80beat skrev:Är det dieseldrivna motor/kupe värmaren du menar ? I mitt fall har jag inte kunnat starta denna alls ibland då den varnat för låg batterinivå. Borde inte motorvärmaren i såfall bli varnad och stänga ner sig själv så fort den känner av att batterinivån börjar sjunka - det gör i alla fall bilstereon när den är på efter en stund när motorn är avstängd .
Dessutom är väl bilen Start/Stop och har därmed ett extra (mindre) batteri för att säkerställa start. Tyvärr är detta ganska vanligt för mig då jag kör sällan och då oftast korta sträckor,men bilen har alltid startat.
Ja det är den dieseldrivna jag menar. När jag skulle starta så fick jag meddelande att den hade stängt av sig pga låg batterinivå. men det hjälper ju inte eftersom den tydligen stängde av sig för sent.
Två alternativ finns: Stödladda batteriet som en tillfälligt avhjälpande åtgärd alt. byta batteri.
Värmaren äter många gånger batteri, stödladdar man inte brukar (inte alltid) batteriet ta stryk och livslängden förkortas.
Nu vet jag inte hur ofta förre ägaren använde värmaren men enligt instruktionsboken så ska man köra bilen lika länge som värmaren är påkopplad för att säkerställa batteriet och jag körde 1,5 tim precis innan och samman lagt 4 tim. Om nu inte detta räcker; Ska jag inte kräva ett nytt batteri?
av Buckshot
#1367500
Uppdatering. Jag ringde bilfirman och han tyckte jag skulle använda bilen några dagar till utan dieselvärmaren och se vad som händer med batteriladdningen.
Idag så använde jag elektrisk motorvärmare och körde ca 15 mil med 3 stopp. Inga problem och ingen varning för dåligt batteri. Jag kör en vecka och ser vad som händer, men sen är det ju bra om man kan börja använda dieselvärmaren.
av Buckshot
#1367509
Intryck efter 2 dagar: Ganska bullrig men kanske pga. dubbdäcken? Sköna stolar. Litet bagage. Styrningen känns stabil. Jag saknar backkameran. Motor och växellåda är perfekt. Ser ut som om man kan köra lika billigt som min gamla 2012 Civic 2,2. Hur nollställer man trippmätaren?
Användarvisningsbild
av Ajthurts
#1367512
Buckshot skrev: lör 29 feb 2020, 17:44 Intryck efter 2 dagar: Ganska bullrig men kanske pga. dubbdäcken? Sköna stolar. Litet bagage. Styrningen känns stabil. Jag saknar backkameran. Motor och växellåda är perfekt. Ser ut som om man kan köra lika billigt som min gamla 2012 Civic 2,2. Hur nollställer man trippmätaren?
Håll inne "Reset"-knappen på vänstra spaken :P
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]