Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Marcusje
#1363946
Tjenare!

I lördags helt plötsligt vill den inte starta efter stått stilla en natt.
Elen, servon och allt går igång förutom motorn. På displayen får jag snabbt upp "Startspärr, Nytt försök" i en halv sekund sen försvinner det och "Växellåda service erfodras" och "DSTC service" dyker upp.
Kan ej få växelspaken ur P läge trots elen är på och broms i tryckt.

Har testat att byta mot min andra nyckel, norsk reset och även bytt batteri utan framgång.

Nyss var jag ute och pilla med en viss framgång, då jag är grottmäniska rörde jag bara runt bland kablar och knacka lite lätt på några relän(?) och bara så där så hörde jag rattlåset(?) gå upp när jag satte i nyckeln och spaken gick att röra ur P som jag kom på att jag aldrig hört innan sen i fredags.., dock så starta inte motorn men endast DSTC meddelandet kvarstod. Döda tändningen igen och provade en gång till och så var vi tillbaka på ruta ett.
Har åter igen försökt med mitt högteknologiska pillande om och om igen utan några resultat.

Någon som vet vad som försegår innan det blir dyr bärgning?
#1364040
Startmotorn går alltså?

Se om det finns en säkring relaterad till motorn, som bränslepump mm
Prova att gasa när du försöker starta
Se över anslutningarna till batteriet


Annars så är det att läsa ut felkoder, de kan mycket väl visa på dålig anslutning/kontaktfel bränslepump, det har bytts ett och annat ärgat och glappt kontaktstycke nu (31407237 cirka 700kr) eller att pumpen behöver bytas, kanske även ett relä mm

PS: Hur mycket bränsle har du i tanken? Tror bränsletanken är delad och att en pump pumpar över till den andra sidan, felar denna kan den kanske bli slut på bränsle där?
#1364045
Marcusje skrev:Nej, startmotorn går inte alls. Förlåt att jag var lite otydlig.

Kan även påpeka att förardörren går i baklås ibland, kanske skulle kunna vara relaterat.
Testa det ovan i alla fall, även att ansluta startkablar om det nya inte är bra laddat

En sista tanke. Hur långt har den gått, än så länge har det nog sällan skrivits om startmotorn här men har den gått långt och om möjligt så lokalisera startmotorn och knacka lite på den med skaftet på en mejsel eller en liten hammare

Förardörren är nog mer troligt ett kabelbrott mellan dörr och bil, inte helt ovanligt tyvärr, finns en del att hitta om det här men lokalisera var det gått av och förläng, löd och krympslang på så går det fint sedan
#1364048
Jag får ta bussen och köpa mig en laddare.
Jag får känslan att det är någonting annat dock.
Ni vet det ljudet som drar till i ratten när man trycker in nyckeln och även när man drar ut nyckeln, rattlås? Det verkar ju vara direkt kopplat till att röra spaken med elen på. För när den funkade så kunde jag även rubba ur spaken till annat än P och nu i morses så gick det "rattlåset" upp direkt när jag öppnade dörren av någon anledning och sedan gick det i lås igen när jag satte i nyckeln :nerd:
Känns det inte som något mer fin el?
Senast redigerad av 2 Marcusje, redigerad totalt 0 gång.
Oljud under bilen

Fram? Bak e de fram på med nya isolatorer

Service Renault Scenic 2003

Nu är jag färdig med bilen (tills vidare[…]

Tack för svar! Jo, det blir nog en vana. Man[…]

Jag högtryckstvättar aldrig med full sty[…]