Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1363449
Ja, då inleder jag min första tråd, med en fråga.
Som topic säger, är min rem för hårt spänd, och vidare vad kan/törs jag göra åt det?


--- historik, om bilen/problemen ----
Köpte en V60-2014, D4 i Maj-2019, mil=ca 10.000 drygt.
Fick strul efter 2 dagar. Dels servostyrning-service erfodras... (tror det är något glapp, inte något problem) det andra var oljenivå, fyll på 1/2 liter olja...
Olje-problemet visade sig senare vara verkligt, testa av oljeförbrukning gjordes av Helmia-Filipstad, visade på onormalt hög förbrukning.
Bilen lämnades tillbaka till försäljaren(liten lokal firma), som lämnade till sin samarbetspartner-verkstad.
De plockade isär motorn, fann att kolvringar var "helt slut", efter några veckors väntetid fick de nya kolvringar, bytte även
vevstakslager(som sades vara kass också).
Efter denna "lilla" operation fanns ett vinande/tjutande ljud, varv =1000->2000 ca. Mycket irriterande, låter väldigt likt "balansaxel-problem" som nämnts i vissa trådar här på formuet.
Vid vanlig service, 12.000mil, i slutet av Dec, sa teknikern på Helmia att han uppmärksammat ljudet och gissade då att det kunde vara kamrem som är för hårt spänd.
Efter flera turer med försäljaren(som påstod att det är turbon som låter) kom bilen til Helmia igen för en "fix" av kylarsystem(någon volvo-grej: återkallelse/fix). Vid det tillfälles sa volvo teknikerna att "ni ska nog inte köra bilen alls"...
Dessutom var det för högt tryck i kylsystemet... *suck*...
Fler vändor till försäljaren, som efter något vecka, via sin verkstad, fixade övertrycket, med byte av en o-ring i kylarlocket.
Men de säger fortfarande att det är turbon som låter... och verkstan påstår, via försäljaren, att de "följt tillverkarens anvisningar" när kamrem, etc. återmonterats vid den 1:a stora (kolvrings) operationen.
Jag sk***r i vad det är som låter, jag vill ha det åtgärdat. Detta pågår fortfarande.
Har nu bokat tid på Helmia(volvo-Filipstrad), för felsökning av ljudet + kontroll av kamremmens spänning.
Dock är den tiden den 17:e Feb... så jag körde in bil-jä***n i garaget, hissade upp lite, satte stöd under motor, plockade bort h-motorfäste, och lossade kamremskåpan(som dessutom inte satt helt tätt mot blocket, vilket stör mig lite).
------- Oj, det blev mycket text. ledsen för det, men kanske någon smart typ kan läsa ut något av allt detta ----

Hur, som helst...
Efter att ha sökt runt i forumen här, inser jag att det finns fantastikst mycket expertis, så jag hoppas någon kan hjälpa till att analysera min Kamrem, eller ge ett par tips på 'lösning'.

Bilder på kamrem, bifogade.
Jag kan inte hitta någon bild/video på exakt min motortyp(diesel, D4204T5), så jag vet inte om spännaren sitter rätt.
Alla 'liknande' spännare påstås stå med indikatorn "rakt upp", vilket i så fall är okay i mitt fall, (inringat med grönt),
MEN, alla andra visar att "spännar-hålet" (insexnyckel) ska stå "kl 7".. min står kl. 15... (inringar med rött)
Känns inte rätt?
Remmen känns "väldigt hård", men det är min subjektiva uppfattning(kanske påverkad av volvo-teknikerns varning).

(Det brukar komma frågor på "mekvana"... jo, jag har plockat en del i motorer, mest gamla holkar, bytt kamrem på nån gammal ford, renoverat foder i gammal diesel-traktor, etc, och vanliga bromsjobb såklart.
Lite mer orolig nu, eftersom detta volvo-skrället kostar mer än alla gamla skräpbilar jag haft förut. Dvs, vill ju inte ha sönder den helt, den går ju okay nu, men hur länge....)
Bilagor
question1.JPG
question1.JPG (172.63 KiB) Visad 3625 gånger
overviewkamrem1.JPG
overviewkamrem1.JPG (71.46 KiB) Visad 3625 gånger
#1363768
Låter som om bilen har gått längre med tanke på problemen. Men indikeringen för remspändaren ska stå olika beroende på temperatur. Tycker det är osannolikt att de ska ha spänt kamreren för hårt, då har de ju noll koll på vad de gör. Jag skulle kolla din multirem till och börja med. Ta en blomspruta så den gör en stråle och spruta på multiremmen. Blir den tyst då är remmen slut. Kontrollera då frihjulet på generatorn, den ska bara driva generatorn åt ena hållet och frikoppla åt andra. Om generatorhjulet är defekt så slits remmen ner på nolltid.

Om det är ett lager till något hjul brukar det låta hela tiden oberoende vilket varvtal det är.
#1363772
Gissar att oljudet kommer från ett dåligt injusterat balansaxelpaket efter byte av ringar/vevlager. Lägger du upp ett tubeklipp i (min) balansaxeltråden viewtopic.php?f=70&t=144146 så kan vi kanske gissa bättre.
Om det är en rem/spännare som för oljud så borde det vara mer över hela varvregistret, tänker jag.

"fixade övertrycket, med byte av en o-ring i kylarlocket." Låter lite sådär ... Eftersom det finns några bilar på forumet som fått sprickor i cylinderfodren i dessa motorer så håll fortsatt koll på om den tar kylvätska. Förslag på tråd att titta igenom: viewtopic.php?f=70&t=149093

Vet du hur stor den konstaterade oljekonsumtionen var före kolvringsbyte? Någon aning om hur den är idag? Nyfiken eftersom jag följer dessa "ongoing" trådar angående oljekonsumtion:
viewtopic.php?f=56&t=153264 och viewtopic.php?f=56&t=152688

Välkommen till forumet!
#1364059
Hej, tack för svaren.

--BalansAxlar--
Min 1:a misstanke var just balansaxlarna, men förstod inte varför det skulle uppstå 'plötsligt'.
Har förstått det problemet som en "förslitning" av lager.
"...dåligt injusterat balansaxelpaket..." ->
Ojdå... Om balansaxelpaketet ska _justeras_ på något speciellt vis när det monteras, så
litar inte på att en "vanlig" verkstad har koll på såna saker.
ja, Tyvärr tror jag inte att alla mekare på de "Auktoriserade" känner till det heller.

Lovar att fixa en ljudfil, på mitt "vinande", och lägga upp i nämnd tråd. Förhoppningsvis i kväll.
Ska kolla den exakta siffran från oljeförbrukningsmätningen, och skriva in här också.

--kamrem--
Tror nu mindre & mindre att kamremen är för hårt spänd. Om jag drar/trycker mellan kamdrev/VP så rör sig indikatorn åt höger,
och sen tillbaka, så inställningen verkar faktiskt okay, men min "Volvo-PT" skrämde ju sk**en ur mig, när han
var så säker på att remmen var för hårt spänd.
Svårt att veta hur just denna spännare ska funka, det skiljer sig tydligen på mot/med-urs, beroende på modell & år,
vissa ska spännas medurs, andra moturs, har inte luskat ut vilken variant jag har. Trös f*n inte röra den nu pga det.
En sak som "känns fel", är att det är en pinbult+mutter som håller min spännare... alla bilder jag sett är
det en bult(skruv kanske det heter, ni vet vad jag menar, INTE pinnbult+mutter iaf).

Ska prova att starta motorn, titta hur kam & multi- rem ser ut när det snurrar, men tror att det egentligen är ok.
Ska även kolla multiremen, enl 'blomsprut' metod också. bra tips ! (.. + ev. generatorn, enl. instruktion)

--kylsystem-högt tryck--
Kanske ett mer sorglig kapitel är ju Ang. 'högt tryck i kylarsystemet':
Jag fyllde aldrig på något, och det verkade inte försvinna "på riktigt".
Märkte det genom "varning låg kylvätskenivå", kollade hur det såg ut, och det var faktiskt en bit under min-strecket.
När jag lossade locket, så "pös det tillbaka" ända upp till 'normal-nivå'.
Men, efter att ha läst tråden du länkade till.... svordom x 17 !!!
Känns tyvärr precis som mina symptom. Min V60 var precis över 5år, hade gått precis 10k+ när jag köpte, 12k nu...

Intresant att "Verkstan"(ej volvo) har haft bilen i 1 vecka(!?!) och kunde inte se några gasläckor -> kylsystemet,
och inte någon läcka från kylsystemet heller.
De mätte och såg att det var "för högt tryck", efter byte av oring(i kylarlocket) så var det inte högt tryck längre.
Obs! denna info, från verkstan, får jag "via" försäljaren, så det kan ju vara en eller flera feltolkningar i kommunikationen.

OM Volvo känner till dessa problem, så är det ju väldigt fult av Volvo-PT att säga att han tycker att den andra verkstan ska kolla
övertrycket, och att han trodde det var en kass blockpackning(vilket även kallas toplockspackning i mitt vokabulär).
Han borde ju känna till problemet med sprickor i blocken på dessa motorer...

Summering:
troligen har jag problem med:
* Balansaxlarna, (vinande ljud)
* sprickor i blocket (övertryck i kylsystem är nuvarande symptom)
kan ju alltid hoppas att det skulle vara EGR-systemet som jäklas i mitt fall... dock har jag inte
märkt att det "försvinner" kylvätska.

...så i den långa loppen kan man säga att jag sitter i sk**en. Bara att instämma i klago-kören mot Volvo.

Ska låta Helmia(VolvoVerkstad) kolla nästa måndag. Oljud + fråga ang. övertrycket i kylsystem.
De behöver nog inte kolla kamremmen, den är nog inte problemet, ALLT annat verkar dock fel.
Sen får jag reklamera bil-f*n, på riktigt, men måste ha lite mer på fötterna från Volvo-verkstan först.

/Peter
#1364151
WernerVonVolvo skrev: lör 08 feb 2020, 17:50

Jag kan inte hitta någon bild/video på exakt min motortyp(diesel, D4204T5), så jag vet inte om spännaren sitter rätt.
Alla 'liknande' spännare påstås stå med indikatorn "rakt upp", vilket i så fall är okay i mitt fall, (inringat med grönt),
MEN, alla andra visar att "spännar-hålet" (insexnyckel) ska stå "kl 7".. min står kl. 15... (inringar med rött)
Känns inte rätt?
Remmen känns "väldigt hård", men det är min subjektiva uppfattning(kanske påverkad av volvo-teknikerns varning).

Tror spännaren sitter rätt enligt Vida, jämför med foto:
Spännare 1.JPG
Spännare 1.JPG (40.43 KiB) Visad 3181 gånger
#1364164
Tackar Cotag.
Då är det nog ingenting fel på min kamrem, eller spännare, ser ut som en pinbult där också, då är ju det i sin ordning med.
Provstartade nyss, med kåpan borta, ser lugnt och fint ut,
(förutom tjutet vid högre varv->troligen balansaxlar, ska fixa ljudklipp på det imorn).

Ang. ute temp 10C :
som jag läst mig till verkar det vara: "rakt upp", vid 20C, "lite till vänster vi -20", "lite till höger vid +50".
Så +10C.. borde vara Väldigt nära +20C, dvs i princip "rakt upp", med en eventuell 'touch' åt vänster.
Finns fina bilder på det på nätet, men nu har jag fel dator, och hittar inte igen de bilderna.
#1366723
Det var min tråd som Cotag länkade till i ett tidigare inlägg angående högt tryck i kylsystemet. Jag råder dig verkligen att ta det problemet på allvar för det kan bli dyrt, riktigt dyrt. Du kan kolla enkelt själv om du har övertryck: När bilen är kall kollar du nivån på kylvätskan i expansionskärlet. Därefter skruvar du av locket till expansionskärlet. Pyser nivån upp avsevärt så har du ett för högt tryck. Detta kan iofs också bero på ett läckande EGR-kyl och det blir inte så dyrt men kolla upp detta noggrant...Kolla även med ditt försäkringsbolag vad som gäller för maskinskada. Volvia har 15.000 mil eller 8 år...alternativt 17.000 mil eller 8 år om den är köpt hos auktoriserad Volvohandlare.

Lycka till !!

Samba Ankan
#1368442
Updatering:

Bilen var på felsökning på Helmia-Filipstad, den 17/2. Kamrem var okay(såklart),
jag påpekade att det kunde vara balansaxlar, de såg tveksamma ut... en tekniker frågade om
det verkligen fanns balansaxlar i denna bilen(vilket jag påstod mig vara ganska säker på).
så en tekniker kollade upp det, och jodå, det kom fram till att det stämmer.
4 st tekniker lyssnade och tittade, men kunde i alla fall inte säga säkert vad ljudet är.
Säger att de måste riva ner oljetråget (3800kr), men sen vidare demontera/återmontera balansaxlelpak(4500kr)... etc, etc...
Senare kontrollerade de även trycket i kylsystemet, och testade med ett lock från en annan bil, då bygger min upp tryck igen.
Har fått 'utlåtande' från felsökningen, men det är lite luddigt/otydligt, och behöves vidare felsökning för att konstatera vad som är fel.
jaha... vad säger man... fy f*n.

Har skickat en skriftlig relkamation, där jag vill häva köpet, eftersom jag tror att vidare felsökning/reparation kommer att bli en dyr historia.
Försäljaren, svarade att de anser fortfarande att de inte kunde finna några fel på bilen, då de felsökte.
Deras egen felsökning visade inga fel på för högt tryck i kylsyst.
De ifrågasätter Helmia's mätning av trycket, och även deras gissning på balansaxlar.
Dessutom påstår de, att de INTE demonterat balansaxelpaketet alls...

Min fråga (till forumet) är :
- Är det ens fysiskt möjligt att byta vavstakslager + kolvringar, UTAN att demontera balansaxelpak?

Har kollat på lite bilder, jag tycker det ser ut som att det 'paketet' sitter mitt i vägen... men jag har ju inte sett motorn innifrån själv.

Kommunens Konsumentvägledare ger oss lite tips, men det ser ganska mörkt ut just nu. Känns hopplöst i mitt fall.
Satans trött på det här. Bilen står kvar på Helmia. Jag har inte kört den sen mitten av Januari.

Försäljaren anser inte att något som jag klagat på i min reklamation är hävningsgrundande, och de
skriver att "Däremot behöver ett fel påvisas för eventuell reparation".

Nästa steg blir nog att få bilen transporterad (6 mil) till annan Volvo-verkstad, för felsökning.
Vet inte om försäljaren vill stå för det, ska kolla med dem. Jag kommer att vägra att låta deras "egen verkstad" kolla/reparera,
eftersom den verkstan troligen är en svartfirma. Nej, det vet jag inte, men tyvärr en del saker som talar för det.

Om jag orkar, så ska jag fixa ljudfilerna, och lägga upp någon dag, men just nu är jag bara trött.
Måste ta tag i förs.bolag också (Länsförsäkringar), [bilen har gått 12+ nu, årsmod. 2014]
iof, tycker jag att det borde inte gå på "min" försäkring... men det kanske är så det funkar.
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]