Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1368455
ang. Oljeförbrukningen, som var 1:a problemet med min v60, så drog den , enl mätning, 2.6L/1000Mil.

Detta 'fixades' på verkstad, genom:
...byte av kolvringar, vevstakslager, topplockspackning. Byte av olja samt filter.
Bilagor
olja_2.JPG
olja_2.JPG (15.78 KiB) Visad 1696 gånger
olja_1.JPG
olja_1.JPG (40.68 KiB) Visad 1696 gånger
#1368459
Japp då har vi det problemet man befarat, köper begagnad kärra (utan nybils garantier) med ett sopslut axel paket, vem tar ansvaret för det? Och ja balansaxeln är helt slut på den kärran dessutom borde bilen rullat rätt långt innan man uppnår den graden av ylande. och och det är rätt många där ute som kommer åka på denna nit med desssa spisar på begagnat marknaden.
#1368461
Jag är ganska säker på att försäljaren inte vill ta något ansvar alls. Liten firma, lite ort, så man kan tycka att 'nöjda kunder' skulle vara viktigt...
Saken är att det lät inte innan "operation-fixa-oljeförbrukning". Vi hade bilen i 2.5 mån, innan oljeförbr.-fixen gjordes.
Det lät direkt efter, att vi fick bilen tillbaka (efter byte av kolvringar+vevstakslager). Så bilen har inte gått långt för att ljudet skulle uppstå, det verkar räcka med att montera felaktigt ;)
Cotag(tror jag) gissade att bal.ax.paketet blivit "felaktigt monterat", vilket låter troligt.
Men, hur som helst, så har jag numera troligtvis ett kass bal.ax.pak...
Man kanske ska ha en ylande bil, om man bor i Värmland, jaga bort varg från vägbanan?
Vem vet, det kan vara en 'finess', inte ett 'fel'.
#1368472
Ja att balansaxlarna är rökta råder det väl tyvärr inga tvivel om. Att axlarna börjar vina verkar i de flesta fall vara att lagringen för "saxhjulet" och nållagerna till axlarna ger upp, beskrivs med foto av en forummedlem i balansaxeltråden.
När jag gissade tidigare i tråden på ett dåligt injusterat paket så tänkte jag inte ljudet var så distinkt. Men visst, helt osannolikt är det kanske fortfarande inte att demontering/montering av paketet skulle kunnat vara den utlösande faktorn för att det skulle börja vina.
Nytt paket med montering går på omkring 13000:- på Bilia (Skåne).

Att man kan lyckas byta vevlager/kolvringar utan att ta ner balansaxelpaketet låter för mig helt osannolikt . Ställde frågan till "sirmiky" i den här tråden: viewtopic.php?p=1368467#p1368467 där han har en D4204T5 på operationsbordet.
Edit, han ser det också som helt osannolikt.

Eftersom verkstan påstår sig ha gjort kolvringsbyte utan att tagit av balansaxelpaketet så får man kanske börja ifrågasätta om man överhuvudtaget haft nere sumpen(?).

Någon tidigare ägare eller handlare skulle kunnat slagit på en tjockare olja för att dämpa både oljud och oljekonsumtion, det skulle isåfall kunna förklara att oljudet kom tillbaka direkt efter "operation-fixa-oljeförbrukning" med ny olja enligt spec.
Ren spekulation förstås.
Var bilen nyservad när du handlade den eller fanns det mil kvar?
#1368904
Bilen var servad i Dec-2018, jag köpte i Maj-2019, det var ca 2000 mil kvar till nästa service då.
("servostyrning-service erfodras"=1 dag efter köp ; "fyll på 1/2 Liter olja" =2 dagar efter köp)
Förmodligen har försäljarens verkstad faktist gjort kolvrings-byte, och det kan vara missförstånd av försäljaren(eller en direkt lögn) att "bal.ax. ej demonterats".
Tja, det är fritt att spekulera om allting, själv är jag inte säker på något just nu, så jag spekulerar en hel del.
13.000 för att få ordning på balansaxl, kan nästan vara "okay"...men...
problemet med 'högt tryck i kylsystem' känns som en värre nöt, som jag förstår det riskerar jag att behöva byta motor i framtiden.
då känns det ju värdelöst att fixa bal.ax nu.
Nåja...Jag har problem med en bil, försäljaren har inte problem med bilen... men däremot problem med en väldigt missnöjd kund.
#1368907
Har du (låtit) provtryckt egr-kylaren? Det är ju bevisligen några sådana som börjat läcka på forumet, speciellt efter senaste "slanguppdateringen" då den går lite varmare än tidigare.
Borde gå att koppla förbi eller helt enkelt sätta ett par slangklämtänger för att stoppa genomströmningen också.
#1371302
Hej.
(Tack, bra tips, ang. kolla EGR-kylen, men jag gör inget med bilen nu iaf)
(Fick ju den där "uppdateringen" gjord nyligen... iof, fick jag 'låg kylvätskenivå'-larm, innan det. hmmm.)
Senaste nytt:
Försäljaren godtog ju inte den 1: a felsökningen (på Ak Volvoverkstad), utan föreslog en annan "oberoende verkstad", tex. Helmia i Karlstad.
Så jag fick dit bilen, den kollades förra veckan, och de kom fram till att:
1. Balansaxlarna är kass - måste bytas, (prisförslag ~15k).
2. Motorn bygger upp högt tryck, troligtvis trasig toplockpack, eller sprickor i block.
ev. lösningar: demontera + kontrollera ....
...packning är kass - byta : total kostnad ~25k.
.. om sprickor -> motorbyte.... fick integen skriftligt prisförslag på det, men ligger på typ 100k(ny motor) 30-40k(beg motor) + jobb ....
Försäljaren har fått protokollet(18/3). Jag fick ett svar (19/3) att de ska kolla med sin "kontakt på MRF".... så det tar väl någon vecka till.
Bilen? jo, den står kvar på Verkstan så länge.. som vanligt :sick:

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]