Sida 1 av 2

Konstigt meddelande

Postat: ons 05 feb 2020, 17:50
av micke59
Hej.

Får upp ett meddelande sedan jag uppdaterade kartorna i navigatorn:

Bilmodemet kunde inte ansluta till ett nätverk. Ange APN mottaget från din operatör.
OK för att mata in
EXIT för att stänga

Någon som vet vad detta är?

Re: Konstigt meddelande

Postat: tor 06 feb 2020, 09:10
av Larslars
tomt på data i sim kortet eller "fel" adress till nätleverantören ( Telenor?)

Re: Konstigt meddelande

Postat: tor 06 feb 2020, 13:42
av micke59
Googlade och ska prova att skriva in en adress till Telenor, sitter ju ett Telenor kontantkort i bilen.
Vad är det som skulle göra att pengarna tar slut på kontantkortet?

Använder inget annat än mobilen uppkopplad via blåtand.

/Micke

Re: Konstigt meddelande

Postat: tor 06 feb 2020, 14:14
av micke59
Är det så att om man använder On call appen för att starta värmaren så dras det från sim kortet?
Om det är så får man väl ladda på mer slantar på kortet.

Re: Konstigt meddelande

Postat: tor 06 feb 2020, 14:53
av Larslars
hej
vart ute för detta själv och det tog tid innan jag fattade vad som hände
historia:
fick ett 5gb simkort av min handlare, tjoffade in det i bilen o allt funkade.
efter ett tag som kom dessa meddelanden som du också fått, provade med allt ( "visste " att data finns det kvar, ihu.n visade förbrukningen på typ 35mb)byta adress mm.
tillslut så ringde jag telenor och då sade dem att datan var slut, konstigt tyckte jag bilen har förbrukat typ 35 mb sade jag, då laddade dem på 3gb till. funkade en månad sen dött igen.
ringa telenor igen, då kröp det fram att det 5gb laddningen bara gällde i 3 månader, inte tills det är slut som jag trodde.
sen den omladdningen som telenor gjorde gällde bara i en månad...
dem ville "lura" på mig en 10gb laddning som gäller ett år, numera delar jag från telefonen.

förövrigt så funkar volvo on call utan simkort.

Re: Konstigt meddelande

Postat: tor 06 feb 2020, 15:12
av micke59
Aha, ok.
Då kan man lika gärna strunta i att ladda på simkortet.
Måste man få upp meddelandet hela tiden eller ska man slita ur simkortet?

/Micke

Re: Konstigt meddelande

Postat: tor 06 feb 2020, 15:49
av frippe64
Larslars skrev: tor 06 feb 2020, 14:53 förövrigt så funkar volvo on call utan simkort.
Nu vet jag inte mycket om VOC, men kan det verkligen fungera utan simkort?

Re: Konstigt meddelande

Postat: tor 06 feb 2020, 15:55
av Malmstroem
VOC kräver inget externt simkort för att fungera. Jag utgår dock ifrån att det följer med ett e-sim från "Volvo" som gör att bilen kan koppla upp sig mot mobilnätet.

Re: Konstigt meddelande

Postat: tor 06 feb 2020, 16:26
av leiwi
Som sagts ovan så behövs inget "eget" sim kort i bilen för att VOC skall fungera , för VOC sitter ett fast e-sim kort i VOC enheten ,alltså inget fysiskt kort. Det är datatrafiken på detta kort som ingår i abonnemangs kostnaden för VOC Dessutom har bilen en plats för ett "vanligt " sim kort , det skall finnas i vid leverans och är ett Telenor kort som gäller som längst 3 månader , sedan kan man välja att köpa på sig mer data från Telenor eller byta ut sim kortet till valfri leverantör . Det är detta kort som används för datatrafiken till dom appar som finns i bilen.

Ett tipps till er som har fast bredband ock ett mobil abonnemang hos Telia då kan ni beställa ett sim kort med 20 Gb per månad helt kostnadsfritt :-) :-)

Re: Konstigt meddelande

Postat: tor 06 feb 2020, 17:05
av frippe64
Aha, det behövs alltså dubbla abonnemang för att hålla alla features igång...
Smart, det gäller ju att skinna folket på pengar. :-D