Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
#1361355
Jag har precis en sådan och är mycket nöjd. Bästa motorn avseende ekonomi och tillförlitlighet, enligt mig.

Kolla så vindrutan sitter fast i ovankant, jag har fått min utbytt då limmet släppt.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1361365
En sådan har jag haft, manuellt växlad.
Ja den gick verkligen snålt utan att man behövde anstränga sig.
Går ej att optimera med Polestar.
Manuell låda fungerar med adaptiv farthållare men det är inte optimalt.
De va riktigt skön att köra även om ja saknade lite effekt nån gång.
av berrabus
#1361380
MartinS skrev:Jag har precis en sådan och är mycket nöjd. Bästa motorn avseende ekonomi och tillförlitlighet, enligt mig.

Kolla så vindrutan sitter fast i ovankant, jag har fått min utbytt då limmet släppt.
Angående ekonomi, antar att menar enbart bränsleförbrukning så vad drar din per mil och gärna faktisk uppmätt förbrukning och inte bara enl färddator?
Svärfar har en sådan fast D3 -11 men den är väl identisk? Han tycker iallafall att den är lite trött.
av berrabus
#1361472
Perra83 skrev:Lite trött är upp till var och en. 163hk och 400Nm är inte pissdåligt.
Nu har jag inte själv kört just den här bilen så jag har ingen uppfattning men beror till stor del på hur momentkurvan ser ut och det jag avser är vardagskörning. Inga 0-100 race.

Tex hade jag en V50 -06 2.0d med 136hk som upplevdes som bra mkt kvickare än nästa som var en V70 -08 2.4d på 163hk.

Om jag sedan jämför denna V70 -08 på 163hk/340Nm vs en V70 -10 2.4d med 175hk/420Nm så får -08:an storpisk i vardagskörning. Ja det skiljer 70Nm men vridet kommer mkt tidigare på -10:an. På lite högre varv var det inte så stor skillnad.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1361520
berrabus skrev:
MartinS skrev:Jag har precis en sådan och är mycket nöjd. Bästa motorn avseende ekonomi och tillförlitlighet, enligt mig.

Kolla så vindrutan sitter fast i ovankant, jag har fått min utbytt då limmet släppt.
Angående ekonomi, antar att menar enbart bränsleförbrukning så vad drar din per mil och gärna faktisk uppmätt förbrukning och inte bara enl färddator?
Svärfar har en sådan fast D3 -11 men den är väl identisk? Han tycker iallafall att den är lite trött.
Njaae, jag räknar in skatt, försäkring, eventuella förväntade dyra reparationer etc. Den är helt enkelt billig att äga.

Förbrukning är så sjukt individuellt beroende på körstil, men den drar ungefär samma som min V40CC D2 MY16 jag haft. För min normala vardagskörning mellan 0.50-0.55 och vid momsad motorvägskörning närmare 0.60, men snålkör man på landsväg kan den gå under 0.45.

Jag tycker inte den är trött, duger utmärkt till normal körning. Då körde jag XC60 T6 AWD med 315hk innan jag köpte denna.

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]

EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]