Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1360961
Hej!

Jag köpte en S60 2012 för ca. ett år sedan och märkte efter några månader att kondens har kommit in i vänstra strålkastaren. Under sommaren av uppenbara skäl så försvann all kondens men nu under vintern blev det oerhört mycket och nu för ett par veckor sedan så la halvljuset av. Jag beställde då en begagnad strålkastare men den har också kondens bara efter några timmar.

Jag har märkt att det finns många S60 av samma årsmodell som använder sig av H7/H9 istället för D3S Xenon. Kan man byta ut båda sidorna till Halogen istället? Set höger och vänster med H7/H9 kostar nämligen under 4000kr för båda. Den strålkastare jag har så kostar en ny över 8000kr då det är Xenon med kurvljus.

Någon annan som har fått kondens i lamporna på V60/S60?

Ha det bäst!
#1360966
Det går inte att lösa med att förbättra ventilationen ur dem då? Till P2 generationen fanns täcklock med Gore-Tex till strålkastarna för att släppa ut kondens. Det genereras ju en hel del värme där inne särskilt om man kör med helljus så det borde inte vara helt omöjligt att koka ur om ventilationen bara blev bättre.
#1361040
berrabus skrev:
fjohan82 skrev:Du kommer inte igenom besiktningen med ett byte av strålkastartyp, så den idén skulle jag lägga åt sidan...
Källa på det vore bra att se.
Meh. Behövs ingen källa på det, ändrar man bilen ska den ej gå igenom eftersom alla ändringar av en typgodkänd bil kräver registreringsbesiktning. Eller skall ej men många där är ju lata samt att "fordonsparken ska ju rulla" med så de släpper igenom en hel del som de skulle kunnat stoppa ;-)

TS: Många har ju provat att borra två små mål i locket bak på strålastarna och det har fallit bra ut vad jag kan se
#1361070
TommyP86 skrev:Du får köp en tub med svart ms eller silikon och täta mellan glas och hus. Har tätat ett par stycken nu, verkar som att det händer nåt med original-tätningen så det kommer in vatten etc.
Ah, säljs inte tätningen som reservdel? I och för säg är det inte så ofta man behöver öppna huset men ändå ;-)

TS: Vädra ut fukten innan du tätar, ta bort locket och låt den stå i garaget eller liknande något dygn eller två
#1361073
Vet faktiskt inte, men jag undviker i det möjligaste att lossa ”plasten från plasten”, det brukar bara bli ett väldigt brytande och krånglande.
Tips är att köra ballasten i ugnen några minuter på typ 50 grader, har det nyas slocknat brukar det hjälpa.

För övrigt kan man fundera på hur det står till i huvudet på den som valde att sätta ballasten längst ner i strålkastaren, i en liten nedsänkning. Sällsynt dålig placering.

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]